vrijdag 9 september 2011

Back Home met Golden Earring


Niet te geloven. De Golden Earring bestaat dit jaar 50 jaar! Een jubileum, inderdaad. Een Golden jubileum. Het Haags Historisch Museum viert dit heugelijke feit met de tentoonstelling Golden Earring - Back Home. Op 3 september jl. geopend, tot en met 26 februari 2012 te bezichtigen.

Nu was het vanmorgen weer eens lekker regenachtig weer, dus mooie gelegenheid om die expositie te bezichtigen. Het Haags Historisch Museum is hoe dan ook een bezoekje meer dan waard, al was het maar om al die oude schilderijen van Den Haag te zien en in de benedenzaal, als lichtbeeld geprojecteerd op een muur, een historisch overzicht van het ontstaan van Den Haag en een tijdpad van hoe de stad (of dorp, want Den Haag heeft nooit stadsrechten verkregen) in de loop der jaren is uitgebreid.

Langharig werkschuw tuig of de drie musketiers met hun Lady Winter?

Giethoorn, 1971

Maar goed, ik kwam dus vooral voor die expositie van The Golden Earring. Daartoe moet je helemaal naar de bovenste verdieping. Daar wordt je meteen zo'n veertig, vijftig jaar terug in de tijd geplaatst. Er liep een aantal ouderen rond wat niet zo gek is natuurlijk. De tentoonstelling geeft vooral een tijdsbeeld, de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, toen ik er uitzag zoals op bijgaande foto's. Veel haar, en daar waren de jongens van de Golden Earring ook in ruime mate mee bedeeld. (jawel, dit blogje biedt meteen gelegenheid om eigen nostalgische zaken te etaleren)...

Zelf heb ik helaas niet het muzikale talent geërfd van mijn beide ouders, dus mijn bandjes-activiteit is niet om over naar huis te schrijven. Maar ik hield wel erg van muziek, zeker de 'beat-muziek' (zoals de pop- en rockmuziek toen werd genoemd) van die tijd, en later de prog-rock, vond ik geweldig. 



Wat je nog meer ziet bij die tentoonstelling: een tienerkamer en een geluidsstudio, monitors met koptelefoons waar je verhalen van Hagenaars die toen jong waren kunt beluisteren. Of fragmenten van optredens van de fameuze band, die als pop-band is begonnen, een psychedelische perioden heeft gekend en als rockband roem heeft verworven. En overal zie je attributen: singles, lp's, posters, t-shirts, instrumenten en portretten.
Uiteraard ontbreekt ook niet een heuse Puch, de brommer met het hoge U-vormige stuur waarmee je 'de blitz' maakte in die tijd. Zoals heel Den Haag destijds 'een blitz-stad' werd genoemd vanwege de vele goede bandjes die daar als paddenstoelen uit de grond rezen. Den Haag had ook een bloeiend uitgaansleven, er traden veel bands op. De Marathon, Club 192, zelf heb ik het ook meegemaakt. The Golden Earring heb ik vaak zien optreden, maar ook The Haigs (toen nog met Barry Hay als zanger), Hu and The Hilltops (met twee oud-klasgenoten), Sandy Coast, Living Blues, ach, ga het rijtje bands uit die tijd maar af. Ook veel buitenlandse bands maar dat is een ander chapiter.

Leuk om eens te gaan kijken, zeker voor Hagenaars en Hagenezen. Voor de liefhebbers: er worden de komende maanden ook vier lezingen gehouden over de 'Haagse muzieksien' en op woensdag 7 september is er een talkshow 'Den Haag Beatstad' in Pathé Buitenhof. Met popjournalist Stan Rijven als gastheer. Meer info

In de middag werd het zowaar droog en ben ik een stukje gaan lopen. Ongeveer veertig minuten. Eigenlijk zou ik het aantal week-kilometers wat moeten opschroeven, zaterdagochtend kan ik wat dat betreft een flinke slag maken.

2 opmerkingen:

onderwegnaleonidas zei

Fred, je leek wel een beetje op Cat Stevens :-)

Hans zei

Of op één van de Volendamse Cats