donderdag 13 oktober 2011

Vogelenzang en damhertengereutel


Vandaag was een mooie dag om te gaan wandelen. Zonnetje, aangename najaarstemperatuur, nagenoeg windstil. Donderdag is mijn vrije dag, dus... ben ik gaan wandelen. Maar eerst met de tram en vervolgens met de trein naar Heemstede, en van daar uit met bus 90 naar Vogelenzang, uitstappen halte Waterleiding.

De Waterleidingduinen is een mooi gebied om te wandelen èn om hard te lopen. Afwisselend, glooiend, natuurrijk. Ik neem aan dat Rinus en anderen die er in de buurt wonen daar regelmatig de benen strekken. Maar hardlopen heb ik niet gedaan, wel stevig doorgewandeld, zo'n drie uur onafgebroken achtereen. Eerst een bakkie bij De Oase, de uitspanning vlak voor de ingang van het Waterleidinggebied. Ik kon bij de ober zelfs een toegangskaartje à raison van € 1,50 kopen. Terwijl ik beschut in de warme zon zat te wachten, kwam een vriendelijk poesje naar mij toe. Nadat ik hem begroet en geaaid had kwam hij - of zij - steeds terug. Het diertje wilde zelfs bij mij op schoot klimmen, waarbij zijn nagels pijnlijk door mijn broek heen prikten. Dus toch maar liever niet.


De wandeling was weer prima. Een aantal hardlopers gezien, maar geen bekende gezichten. Donderdag is een werkdag en eigenlijk ideaal om dan een natuurwandeling te maken, want dan is het betrekkelijk rustig.
Wel jammer dat ik het met mijn oude - zóóó 2009 - cameraatje moest doen, want mijn nieuwe is kaduuk ( al na vier maanden!) en via de Mediamarkt naar de reparateur gestuurd. Hopelijk valt het nog onder de garantie. De zoom-functie op het oude reserve-cameraatje (PowerShot A570) doet het niet meer, dus heb ik niet op de damherten - die ik wel ben tegengekomen - kunnen inzoomen.



En dat was zeker jammer bij één van de volwassen dambokken die ergens tussen de bomen lag uit te rusten. Een sterk dier (dikke nek) maar helaas met één geweistang. Zeker verloren tijdens een gevecht, want de bronsttijd van de damherten is begonnen. Zo hier en daar zag ik een of meer damherten wandelen, een enkele keer hoorde je een damhert 'reutelen' (bronstroep) en zelfs passeerde ik een klein roedeltje met een paar jonge bokken er bij. Het grootste rumoer moet echter nog komen denk ik.

Misschien dat ik volgende week nog een keer hierheen ga, maar dan met een betere camera. Hoe dan ook heb ik toch nog enkele beeldimpressies van deze mooie herfstwandeling kunnen maken.

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooie plaatjes Fred. Ga je zondag ook plaatjes schieten? Hoorde dat het er stikt van de hindes en antilopes schijnen er soms ook langs te komen.

Groet,
Siebrand.