vrijdag 11 november 2011

Haags winkelen en dan naar Hoenderloo!

De lezers van mijn weblog zullen weer een lang weekend (tot en met maandag 14 november) verstoken blijven van berichten. Er is trainingsweekend van onze vereniging! Vanmiddag ga ik met Joop en de anderen mee naar Hoenderloo. Twee hardlopende kunstenaars (mijzelf niet meegerekend) zitten in ons huisje (een van de 13 huisjes, er gaan in totaal zo'n 70/80 mensen mee), we hebben afgesproken zo nu en dan wat schetsjes te maken. Ik doe mee met de professionals. Als het er van komt tenminste. Straks eerst nog wat proviand inslaan.

Sigarenzaak Van der Graaff - een van de oudste Haagse Winkels (foto Haags Historisch Museum)
Over winkelen gesproken: gistermiddag nog even in het Haags Historisch Museum een expositie bezocht over Haags Winkelen vanaf het begin van de vorige eeuw. Een aantal van die winkels bestaan vandaag de dag nog steeds, zoals Meddens, Pelger, Van der Graaff... Typisch Haags!
Zo'n expositie is altijd weer een nostalgische trip. Niet alleen vanwege de foto's, posters en andere attributen. Een aantal daarvan plaats ik hier.

Niet dat de Cultuurbarbaar nodig is voor dit soort nostalgie, er zijn heel wat foto-sites over 'oud Den Haag' en Scheveningen. Maar je herkent weer dingen uit je eigen jeugd. Nou ja, als de sombere voorspellingen over een economische recessie uitkomen, komt er een periode waar alleen de alleroudsten onder ons (maar die lezen dit niet denk ik) herinneringen aan hebben, nostalgie met een erg sober randje: de jaren dertig!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee Fred, eindelijk heb ik je weer gevonden! Je bent inmiddels een 'instituut' geworden en ik wil je blogjes niet graag missen. Vanaf nu dus weer trouwe lezer(es).

Koen Martens zei

Dat zal een aardig weekend zijn geworden.