dinsdag 13 maart 2012

Klein Hilbingshof 1604 - 2012


Niets is blijvend. Aanvaard alles zoals het is, niet zoals je wenst dat het is. Leer loslaten. Alles is illusie. Leed komt voort uit verwachtingen en verlangen, door het vasthouden aan dingen waarvan je denkt dat ze zijn zoals jij wenst. Onthecht! Je bent pas vrij als je aan niets gebonden bent.

Wijze woorden, ware woorden, onder meer ontleend aan het boeddisme. Maar toch: de vernietiging van mooie dingen, of het kapot maken van iets dat al heel lang bestaat, of wat jou dierbaar is - of het nu een oude boom is, een kunstwerk, of een monumentaal gebouw - kan toch in min of meerdere mate een gevoel van pijn geven. Dus was ik vanmorgen best even geschokt toen ik uit de media (op internet en in de kranten) las over die twee boerderijen in Rolde en Gieten die - vermoedelijk met opzet - in brand zijn gestoken. Waaronder Klein Hilbingshof, een rustieke antiekboerderij in Gieten. "Maar ach, het is maar een gebouw" kun je denken, "dagelijks gaan in de hele wereld onnoemelijk veel gebouwen kapot, ze worden gesloopt, de fik gaat er in, enzovoorts". Klopt. Maar als je een connectie met een gebouw hebt (of met wat dan ook), ook al is die nòg zo klein, dan is het toch anders. Zelf kwam ik jaren achtereen in Drenthe omdat de zus en zwager van mijn vrouw er wonen. Als ik daar was werd Klein Hilbingshof steevast bezocht en wij hebben er zelfs nog, jaren geleden, een klok in Art Nouveau stijl gekocht.

Ik heb nog foto's van de boerderij in betere tijden (zie boven). Meer dan vierhonderd jaar heeft-ie geleefd. Daar is nu niet veel meer van over. Zeg maar gewoon: niets. Wat mij en ik denk velen met mij betreft wordt de boerderij in de toekomst herbouwd, maar of dat er van gaat komen... Het zijn moeilijke tijden, maar een monument was het zeker.

Geen opmerkingen: