donderdag 29 maart 2012

Springtime


Woensdag 28 maart. Het wordt bijna eentonig, maar wéér was het een prachtige zonnige trainingsavond. Het werd een fartlek-achtige duurloop met een aantal malen lange tempo's, onder andere over een puinduin, rondom de puinduinen, over bospaden enzovoorts. Puinduinen en Landgoed Ockenburgh waren de fraaie kernlocaties.

Het was een zware training en dat vond ik niet alleen, anderen van onze groep waren die mening ook toegedaan. Wat niet wegneemt dat het - eindelijk - weer eens goed ging, de tempo's kon ik allemaal goed uitvoeren en de groep kon goed bijgehouden worden. Wel kreeg ik op het laatst weer eens last van mijn darmen waardoor snel lopen geen optie meer was, maar de rest van de training was goed  gegaan dus al met al een voldaan gevoel.

Na afloop hebben we in het clubhuis de verjaardag van trainer Wim gevierd, wij hebben hem zelfs toegezongen. Net als ik is hij op 21 maart jarig en ook hij was er vorige week niet bij. Als cadeautje gaven we hem twee tickets voor de Appel-voorstelling Heracles, inclusief lunch en diner. Hij kon het zeer waarderen, temeer omdat hij toch al van plan was om naar die door pers en publiek bejubelde voorstelling te gaan.

Cross Media Café

'And now something completely different'  zoals de mannen van het aloude Monty Python zouden zeggen. Voor mijn werk was ik afgelopen dinsdag (27 maart) bij een bijeenkomst in het Cross Media Café, op het Mediapark. Een collega zou daar spreken. Tijdens deze middag die vooral goed werd bezocht door uitgevers, ging het vooral om de vraag wat de zin en toekomst is van nieuwe (digitale) uitgeefconcepten, naast de traditionele ‘geprinte’ media.

Duidelijk werd dat de oplage van vrijwel alle tijdschriften in de loop van 10 jaar sterk zijn gedaald. Zo gek is dat natuurlijk niet, met de plaats die internet in onze samenleving inneemt en waar je alle informatie kunt vinden. Zeker ook de informatie die jou, als gebruiker, persoonlijk interesseert en dat kan letterlijk en figuurlijk van alles zijn. Kun je tijdschriften dan maar opdoeken? Ik denk het niet, het is - en ik spreek niet alleen voor mijzelf - gewoon prettig om af en toe een krant of een tijdschrift in je handen te hebben en door te bladeren, thuis of op reis. En dat blijkt ook overeen te stemmen met de onderzoeksresultaten, want ook nu nog vormen de gedrukte media een aanzienlijk (eenderde) deel van het totale mediagebruik. Toch nog.

Wel blijkt het gebruik van smartphones en tablets stormachtig toe te nemen, vooral bij jongeren. Dus zo gek is het niet dat de meeste uitgevers van kranten en tijdschriften ook op andere (digitale) platforms actief zijn, en dat doen ze vooral door apps en videos aan te bieden voor diezelfde smartphones en tablets. In diverse presentaties werd stilgestaan bij ervaringen tot nu toe, onder andere over het gebruik van video en sociale media en de samenwerking tussen omroepen en uitgevers op dit gebied.

1 opmerking:

Danniëlle zei

Interessant, dat cross media cafe. Helaas bieden uitgevers van schoolmateriaal heel veel aan met DRM en je kunt het ook niet altijd downloaden. Erg onhandig en iets waar wij als hogeschool mediatheken steeds maar weer tegenaan lopen. Want tja, een uitgever moet natuurlijk ook nog iets verdienen...