maandag 30 april 2012

Oude meuk met kwaliteit


Uitgerekend de zonnigste dag van dit weekend was Koninginnedag. Wij waren al vroeg op, zelf trok ik de hardloopkleren aan en ging voor een langzaam duurloopje richting duinen. Daar leek het uitgestorven, wat mensen betreft. Voor de eerste maal dit jaar hoorde ik nachtegalen kwinkeleren (die arriveren altijd rond 18 april), en later zag ik een vos vlak voor mij het pad oversteken. Maar vossen zie je wel vaker, het is bijna niet bijzonder meer ook al blijven het mooie dieren.

Na 75 minuten was ik terug. Al eerder (om zes uur) hadden we met een kleed en een stoeltje een stukje grond afgebakend op de brug van de Thomsonlaan. Daar waren al honderden mensen, vooral gezinnetjes die eveneens vroeg bepakt en bezakt huis en haard hadden verlaten, bezig met huisraad, speelgoed, boeken, kleding, cd's en wat dies meer zij uit te stallen.

Mijn vrouw en schoonzus hebben de hele dag op zo'n vissersstoeltje gezeten met de spulletjes, af en toe vergezeld door mijn persoontje. Een eindeloze stoet mensen trok aan ons voorbij. Maar er is redelijk verkocht, 40 euro wat best aardig is als je bedenkt dat onze vraagprijs tussen de 50 eurocent en de twee euro per artikel zat. Zelf heb ik ook wat bij anderen gekocht, vier LP's met een hoog nostalgiegehalte, € 2,50 alles bij elkaar. De oudste is een LP met liedjes vertolkt door Willy Derby, een artiest die leefde in de tijd van mijn grootouders, dus vóór de Tweede Wereldoorlog. Zelfs voor mijn oren klinken de liedjes ongelofelijk gedateerd, zoals 'Als ik groot ben lieve moeder', 'Scheiden doet lijden', 'De kleine man' en 'Twee ogen zo blauw', en dat alles met heel scherp-geknepen stem gezongen.

Dan is Gene Pitney's Big Sixteen beter om aan te horen, dat klinkt zelfs anno 2012 nog erg goed. Met destijds mega-hits als 'It Hurts To Be In Love' en 'I'm Gonna Be Strong'. Een uitmuntende zanger met een heel karakteristieke stem, waarmee hij zo lekker dramatisch kon uithalen.

Verder een LP van Gilbert Becaud, misschien wel Frankrijks populairste chansonnier ooit. Uiteraard ontbreken zijn evergreens 'Et Maintenant' en vooral 'Nathalie' niet. Dat laatste liedje heeft het in zich om zich in je kop te nestelen. En tenslotte een LP van Spandau Ballet, met de topnummers 'True' en 'Gold'. Oude meuk allemaal, dat wel, maar wel meuk met kwaliteit

Thuis nog wat in de tuin gezeten, in de zon. In de vijver is het een drukte van belang, een wirwar van salamanders die elkaar het hof maken, een pad die de hele dag aan het kwaken is en nog zo wat. Dat krijg je met een 'natuurlijk' aangelegde tuin...

1 opmerking:

Anoniem zei

Zijn ze nog te draaien, Fred, die oude elpee's. Kan me voorstellen dat ze hier en daar beschadigingen hebben.
Spandau Ballet heb ik trouwens zelf ook. Toen onwijs populair.