zondag 15 juli 2012

EK cross triathlon in Kijkduin: het èchte werk!


Gisteren (zaterdag dus) stond in het teken van toeschouwen. Plaats van deze min of meer passieve handeling: Kijkduin, eerst op het strand waar de 'elite' triatleten rond 16.00 uur van start gingen. Eerst een kilometer zwemmen - maar dat werd 500 meter vanwege een door de sterke onderstroom gevaarlijke zee -, daarna 26 kilometer fietsen door het duingebied richting Hoek van Holland en tenslotte bijna 10 kilometer rennen.

Om het loopgedeelte te kunnen zien en tevens om Marjolein gezelschap te houden - zij zich had opgegeven als vrijwilligster/parcourswachter - moest er via het duinpad naast Hotel Atlantic 300 meter verder worden gelopen. Marjolein zag ik later pas, toen zij door twee mannen van de organisatie naar haar standplaats werd geleid. Weer even later kwam Jan G., waarmee het gezelschap van de dag ervoor weer compleet was.


Het duurde even voordat de eerste lopers kwamen opdraven. Tot onze (in ieder geval mijn) verbazing en ontzag was het de 54-jarige Rob Barel die ruim op kop liep. Het verschil met de nummer twee was zó groot dat de winst hem niet meer kon ontgaan. Dacht ik. Maar het zou anders aflopen, Barel werd op het laatst - hoorde ik later - toch door drie andere triatleten gelapt. Maar toch, op die leeftijd vierde worden, in dat absolute top-veld, petje af.


Omstreeks kwart over vijf ging ik naar huis. Maar eerst moest ik nog een stukje met de bus naar de De Savornin Lohmanlaan waar mijn fiets stond, na het boodschappen doen eerder deze middag plensde het zo ongenadig hard dat ik met de bus naar Kijkduin was gegaan.



Gekookt, gegeten, even wat tv gekeken en na acht uur fietste ik weer naar Kijkduin. De elite-atleten waren inmiddels allang gefinisht, maar de deelnemers van het daarop volgende onderdeel - de individuele triathlon en triathlon voor teams - waren nog volop aan het lopen, dus de parcourswachters - waaronder Marjolein - stonden al die tijd op hun post.

Nadat de laatste lopers aan hun derde - en laatste - loopronde waren begonnen, gingen wij - Marjolein, Jan en ik - weer terug naar het Deltaplein waar de fietsen stonden, en zijn wij naar huis gefietst.

Geen opmerkingen: