woensdag 15 augustus 2012

Terugblik OS

De afgelopen Olympische Spelen zijn - afgezien van de legendarische editie met Fanny Blankers Koen in mijn geboortejaar 1948 - voor ons land misschien wel de meest succesvolle geweest. En waarschijnlijk komen deze spelen - en niet alleen om die reden - als een van de beste en meest gedenkwaardige in de geschiedenisboeken. Sommige mensen zoals atleten-blogger Bjorn Paree waren al die tijd in Londen en hebben zich totaal ondergedompeld in het hele gebeuren, hij heeft belangstellenden dan ook via Facebook, Twitter en weblog dagelijks voorzien van zijn impressies, gelardeerd met talrijke foto's.

En dan die spectaculaire sluitingsceremonie. Waar was u op dat moment? Een drie uur lang durend mega-popfestival werd het, een spektakel waarbij een deel van de top van de Britse muzieksien optrad. Ik zat op dat moment niet voor de buis, reden dat ik gisteravond via YouTube de hele show heb teruggekeken. Het was helemaal àf. Schitterende fragmenten van onder anderen David Bowie en John Lennon (Imagine, hoe toepasselijk bij dit evenement) en spetterende optredens van George Michael, Spice Girls, Elbow, The Who en vele anderen waaronder Annie Lenox. Ik vond dat laatstgenoemde beter zong dan tijdens het feestje van de Koningin eerder dit jaar, maar op een gegeven moment zag ik haar lippen a-sync bewegen ten opzichte van de zang... Ik heb nog even gegoogled, maar kennelijk was ik de enige kniesoor die dat opgevallen was.

Een ieder zal zijn of haar momenten hebben gehad bij dit spectaculaire slotfeest. Voor mij was het onderstaande onderdeel een van de hoogtepunten. Het is en blijft een waanzinnig mooi nummer. Jammer dat Kaatje Bos zelf niet aanwezig was. Wel via onderstaande video even doorklikken naar Youtube...


 
Het werd al helemaal mooi toen aansluitend op deze wervelende compilatie van beelden en muziek de officiële huldiging en medaille-uitreiking plaatsvond van de eerste drie op de herenmarathon. Daarmee werd dit meteen dé huldiging van de Olympische Spelen. Je zult daar maar staan... Schitterend!

Geen opmerkingen: