zondag 28 april 2013

Polderlopen en Polderkunsten


Het afgelopen weekend in een notendop, te beginnen met vandaag. Om tien uur vanmorgen had ik afgesproken met Jan Wierenga bij Meer en Bosch. Hij kwam mij echter al tegemoet rijden, ter hoogte van De Savornin Lohmanlaan. Op naar IJsclub Bertus in Delft, de locatie waar in de maanden juli en augustus iedere zondag een 5 km wordt gelopen en zich op een grote deelname mag verheugen.

Maar ook vandaag was er een prestatieloop, zij het dat je nu ook kon kiezen: 5 of 10 km. Jan koos voor de tien, zelf wilde ik een vijf lopen, zo mogelijk onder de 25 minuten. Dat lijkt een eitje, maar dat zou voor mij nog een hele toer worden.

Hizkia letterlijk en figuurlijk op de terugweg
Er waren weer veel goede bekenden, mensen die je altijd ziet: Hans Verbeek die voor een 'ontspannen tien' ging, Michel Out en zowaar Hizkia, die weer goed herstelt en bezig is met 'terugkomen'. Zij deed de vijf. En ook de bekende gezichten Johan Dannis, Gerard Rolf en de 74-jarige Steven Koelink, die nog steeds erg hard gaat!

Na het startsignaal ging ik meteen in een pittig tempo weg, en zowaar lukte het mij om dat vijf kilometer lang vol te houden, met na twee kilometer een licht maar nauwelijks voelbaar verval. De eindtijd viel mij alleszins mee: 24'22'', sterker nog, ik was daar heel tevreden mee maar belangrijker is dat het zonder noemenswaardige moeite ging. Wel kreeg ik later in de kleedkamer opeens last van niezen en een loopneus en daar heb ik tot op dit ogenblik las van, de papieren zakdoekjes raken snel op. Verkouden of hooikoorts? van dat laatste heb ik nooit last gehad, maar wie weet kun je dat ook op latere leeftijd krijgen.

Na de loop nog even wat gedronken met Jan (had binnen de 51 minuten gelopen), Michel (43 minuten) en Hizkia (28 op de vijf waar ze terecht heel blij mee was), bracht Jan mij naar het station.

Polderkunsten




Ik ging namelijk niet meteen naar huis maar naar Maassluis, waar Corrie van der Wijden, een goede vriendin, met twee andere kunstenaars (Carla van Geenen en Peter Holman) exposeerde. Locatie was het zogeheten Douaniershuisje aan de Wijnhavenkade. Het was de laatste dag van hun expositie dus kon ik dat nog net even meepikken. Met bewondering heb ik samen met de andere bezoekers de creaties van het drietal bekeken, het is echt van hoge kwaliteit.



Nu even een terugblik op de zaterdag. Een zaterdagavond vol muziek op tv, op Nederland 3. Met alweer een erg goede en leuke aflevering van Top Pop, en daarna een mooie documentaire van Henny Vrienten over Nederlandse Gitaarhelden.

Thema was zijn zoektocht naar het 'crème de la crème' op dat gebied teneinde hen uit te nodigen voor een gezamenlijk concert in Carré, waarvan de registratie daarna weer werd uitgezonden. Als rode draad in docu loopt Vrientens bijna wanhopige zoektocht naar de legendarische Eelco Gelling, die op het laatst toch werd gevonden. Een interview met een ontroerende man. En jawel: tegen alle verwachtingen in was hij ook aanwezig in Carré!


In bijgaand filmpje Eelco Gelling in Carré, in gitaarduet met Jan Akkerman, die altijd heeft geroepen dat Gelling 'beter is dan Clapton'.

 
Overdag even op en neer naar Dordrecht. Ofschoon iedereen schijnbaar nuchter en onaangedaan bezig is met het leven van alledag, beginnen de straten oranje en rood-wit-blauw te kleuren. Dat was in ieder geval te merken in Dordrecht, waar ik was om een boodschapje te doen. Beetje ver van huis, toegegeven, maar het was ook een kwestie van het nuttige met het aangename verenigen.

 
Eindstop was zadenhandel Vreeken in de Voorstraat. Ik verliet deze zaak een half uurtje later met aardig wat zakjes zaden. In één zakje 'cottage-garden flowerseeds' zaten wel tien zakjes zo bleek later. Veel te veel  eigenlijk, en op elk zakje staat een ander zaai-advies. Sommige binnen, in een bakje, potje of kasje, anderen kunnen buiten en dan zijn er weer die overdekt moeten worden met een vochtige doek. Het wordt nog een hele toer om alles te combineren, bovendien komen sommige zaden pas na weken uit en weer andere moet je na ontkieming nog wekenlang in de koelkast zetten. Eens kijken of het allemaal wil lukken, in ieder geval worden er maandag concrete planten gehaald bij het tuincentrum, dat gaat toch een stuk sneller dan zaaien...

1 opmerking:

Hans Verbeek zei

Het was leuk om je weer eens te zien, Fred.
En het was nog veel leuker om Hizkia weer eens te zien hardlopen.
Ik zie je weer bij de Golden Tenloop