donderdag 16 mei 2013

Groei en bloei alom


Wat een schitterend trainingsweer was het gisteravond! Ook al is de temperatuur niet op mei-sterkte, het zonnetje scheen en er was lang zoveel wind niet als de afgelopen dagen. Onze groep was best groot en later, in de kantine, bleek het aanmerkelijk drukker dan vorige week en de week daarvoor. De voorjaarsvakantie is duidelijk voorbij!

Wij waren gisteren met vijftien man/vrouw. Op papier stond een niet zo zware training op het programma: wat loopscholing, enkele fartlek-achtige versnellingen en een duurloop. Ik schrijf bewust niet duurloopje, want het werd toch ietsje langer dan verwacht, met inlopen meegerekend kwamen we al snel uit op 105 minuten. Maar dat kan geen kwaad, gelet op de te lopen halve marathon van Leiden volgende week. En de Coopertest natuurlijk, aanstaande zaterdag.

Dr. Kenneth Cooper
(klik op naam voor interview)

Een groter contrast tussen de training van afgelopen maandag en gisteren, amper twee dagen later dus, was nauwelijks denkbaar. Maar nu spreek ik uitdrukkelijk voor mijzelf. Moest ik maandag al bij de eerste tempoversnelling afhaken omdat benen en longen het lieten afweten, nu draaide ik de hele training soepel en met gemak mee, de tempo's gingen goed en het kostte hoegenaamd geen moeite om bij de groep te blijven. Sterker nog, meermalen liep ik ontspannen 'van voren' mee. Zelfs klom ik met relatief gemak de hellingen van de Puinduinen op, normaliter mijn zwakste punt. En dan heb ik het nog niet over het parcours gehad dat, zeker nu alles groeit en bloeit, prachtig kan worden genoemd. We liepen door de groengebieden van Meer en Bosch, de Puinduinen, Landgoed Ockenburgh met een extra rondje door het Hyacintenbos en vervolgens langs en over het puinduin en Kijkduin door het westduingebied terug naar de baan. Helemaal leuk.

Iets later dan normaal waren we weer terug op het honk. Omdat ons vaste plekje - de ronde tafel achteraan bij de bar - bezet was doken we de extra ruimte in die overdag ook wel als crèche wordt gebruikt. Snel gedouchd want het was feest! Twee letterlijk en figuurlijk sterke dames uit onze groep, Ellis en Ilse, tracteerden op overheerlijk vruchten- en appeltaart, dit nog vanwege hun verjaardag. 
Omdat ik nu eens ècht wil afvallen - dat gaat uiterst moeizaam - nam ik van beide taarten een mini-stukje. Ook later hield ik mij rustig op drank- en eetgebied, al blijft het heel moeilijk om je te beheersen als de nootjes op tafel komen...


Kleur en geur op de Keukenhof...

Zoals gewoonlijk blikten velen van onze vereniging terug op de gelopen wedstrijden waaronder de Salomon Koning van Spanje trail in Gulpen afgelopen weekend. Ook op Facebook waren veel lovende berichten dus die moest ik volgend jaar maar eens gaan lopen, deo volente. Van onze eigen groep had Cor van Veen meegedaan.

Maar er werd ook vooruitgeblikt, op de coopertest aanstaande zaterdag. Onze groep, opgedeeld in een aantal teams (Hartmannen 1 en 2 en Hartvrouwen) probeert daar het beste beentje voor te zetten. Dus de komende twee dagen rust...

1 opmerking:

Tiny zei

Als je volgend jaar mee gaat doen aan de Koning van Spanje zul je daar geen spijt van krijgen. Ik liep dit jaar de 32 km en heb er werkelijk van genoten.