zaterdag 26 oktober 2013

Buiten herfst, lente in het hoofd


Mensen, geniet er vandaag nog maar even van! Het wordt vermoedelijk de laatste ècht mooie herfstdag, vanaf zondag krijgen we ècht herfstweer met veel regen en (storm)wind. Zoals het hoort eigenlijk.

Zelf ga ik er in rennende toestand van genieten, een halve marathon. De weersomstandigheden zijn gunstig - de èchte die-hards zullen het wel 'weer voor watjes' vinden - dus monsterlijk zwaar zal het ook niet worden, maar het parcours is op zich al uitdagend genoeg. Dus of ik tijdens het lopen bovenstaande kwalificatie ('genieten') zal gebruiken is nog maar zeer de vraag. Lopers zeggen altijd na afloop dat ze genoten hebben, vergetend hoe zwaar zij het even daarvoor hadden.

Maar ach, het is 'maar' een halve marathon, niet zo uitdagend en slopend als een hele marathon natuurlijk. De foto links stamt uit 2009, de laatste keer dat ik in Rotterdam liep. Ik liep 'm héél rustig maar niettemin waren de laatste elf kilometers  slopend. Dat is wel te zien denk ik.

Nee, dan deze jongens, de kopgroep van 1982 (ik dacht dat ik aan deze loop wel heb meegedaan). Wij zien hier Gerard Nijboer aan kop, hij was toen 'slechts' haas. Met in zijn kielzog de latere winaar Gomez, rechts East en daarachter de pool Marczak die tweede zou worden. Het heeft toch wel iets, die zwart-wit foto's. De nostalgische waarde van de afbeelding wordt daar op een of andere manier door versterkt.

Het is alweer een tijd geleden: mijn eerste marathon van Rotterdam. Een goede archivaris ben ik niet en wie beweert dat ik een slechte archivaris ben zal ik niet tegenspreken. Want ik heb een paar keer 'Rotterdam' gedaan maar vraag mij niet hoe vaak: het kan net zo goed vijf keer zijn geweest dan zes, zeven keer. Ik ging wel heel vaak kijken.

En volgend jaar? Laat ik het zo zeggen: ik heb mij dan al voor een paar lopen ingeschreven. Eén daarvan is de CPC, dat is een traditie van jaren waaraan ik mij gevoelsmatig niet kan onttrekken. Voor Apeldoorn heb ik mij nog niet ingeschreven, maar dat zal de Helicon Asselronde worden, 27,5 kilometer. Nog meer lopen? Daar laat ik mij vooralsnog niet over uit, maar een goed verstaander...

Geen opmerkingen: