zaterdag 12 oktober 2013

Lopen in en als een zonnetje

Coördinator jubileumcommissie en spreekstalmeester Dick Witmont in het zonnetje
 
Allemaal tevreden gezichten vanmiddag bij de 1 van de 4 loop. Tegen de (weers)verwachting in, was het prachtig weer, de zon scheen zelfs. Dat was ieder geval wel zo tijdens de loop die om 14:00 uur van start ging, naar keuze 5 of 10 kilometer. Zoals altijd bij deze loop waren er veel deelnemers van de andere regionale atletiekverenigingen waaronder Sparta, The Hague Road Runners en De Koplopers.

Deze editie van de 1 van de 4 loop (de tweede van dit seizoen) maakte tevens deel uit van de Haag100 competitie, één van de evenementen in het kader van het jubileumjaar. Er vielen dus ook nog punten te verdienen voor het team waar je bij liep. Of het daardoor kwam, of door het onverwacht vrolijke weer, weet ik niet maar bijna iedereen liep vandaag als een zonnetje. En dat terwijl het parcours, alhoewel menigeen zeer vertrouwd, niet een van de lichtste 10 km trajecten kan worden genoemd.

Wim Hartman leidt het peloton op de fiets
 
In Harwich vorige week had ik een goed gevoel over mijn lopen, ook vandaag was ik van plan niet te voorzichtig van start te gaan. Ik was van plan extra mijn best te doen maar had toch een bescheiden (dus reële) tijdverwachting, pakweg 52 minuten moest haalbaar zijn. Echter kwam ik op het 5 km punt op de baan door in een nette 24'30" en kon in hetzelfde tempo door blijven kachelen. Het verval in de tweede ronde was niet groot en eenmaal terug bij Duindorp probeerde ik - met succes - aan te haken bij een Sparta-veteraan die mij passeerde.

Ik kon in zijn kielzog blijven lopen totdat we voor de tweede keer de baan opdraaiden. De laatste tweehonderd meter nog wat aanzetten en in een tijd van 49'40'' ging ik over de finish. Met die tijd ben ik heel blij want het is mijn beste jaartijd op de 10 kilometer tot nu toe. Ik had niet gedacht (wel gehoopt) dat dit er nog in zat.

De anderen van onze groep waren ook zeer content over hun resultaten. Vooral de dames waren zoals altijd heel snel. Betrekkelijke nieuwkomer Marianne werd met 42 minuten zelfs eerste dame in haar categorie (35+).

De uitslagen staan hier. De hardloopfoto's bij deze post zijn gemaakt door Jeroen Tibbe. De volledige fotoreportage staat eveneens op de site van Haag Atletiek.

Na afloop douchen, omkleden en gezellig napraten met andere mede-lopers in het clubhuis. Daar mochten we ons, als beloning voor de geleverde inspanningen, tegoed doen aan onder andere patat frites met mayonaise, pindasaus (al dan niet met gefruite uitjes) of ketchup. Lekker, vandaag mocht het van onszelf. Er was ook redelijk verantwoord voedsel: broodjes kaas en ham. Een en ander werd weggespoeld met thee, wijn of bier. Maar wel met mate natuurlijk.

3 opmerkingen:

Hans de Ridder zei

Was het een veteranen loop ik heb maar twee jonge meiden zien lopen en verder alles tussen de 40 en 70 jaar.

Fred zei

Nou Hans, dat klopt niet! Er liep één jonge kerel mee, heb je mij niet gezien dan? ;-)

Zonder gekheid: het klopt wèl natuurlijk. Inderdaad zijn grijzend haar en kalende schedels oververtegenwoordigd bij onze vereniging. De meesten lopen al van jongstafaan hard en kunnen er niet meer mee stoppen...

Hans zei

Mooie tijd, Fred.
Ik vind het een leuk parcours en had graag meegelopen... maar ja werk gaat nog altijd voor.