vrijdag 3 januari 2014

Strippen in januari



Een beetje rare kop misschien, strippen in januari. Toch had het best gekund vandaag, het was namelijk de warmste 3 januari ooit gemeten. Heerlijk weer ook om te lopen, ware het niet dat ik - volgens het trainingsschema - twee dagen rust moet houden met het oog op de Oliebollencross morgen.

Maar over die vorm van strippen heb ik het natuurlijk niet. Waar ik het wel over heb is de striptentoonstelling in het Meermanno Museum aan de Prinsessegracht. Die was zeer de moeite waard! Wie iets met strips heeft, haast is geboden: 12 januari is de laatste dag dat je deze tentoonstelling kunt bezoeken.

Ik ging er vanmiddag eigenlijk op een vrij achteloze, ongeplande manier heen. Ik was toch in de buurt. Wij waren namelijk in Hotel Des Indes aan het Lange Voorhout. Daar komen we bepaald niet elke dag maar we wilden even 'de sfeer en ambiance proeven' met het oog op een te organiseren familie-uitje binnenkort.

Hotel Des Indes ademt als vanouds de sfeer van 19de eeuwse Haagse 'sjiek' en was vandaag nog helemaal in kerstsfeer.
Wij hebben er even gezeten en een prima kop cappucino gedronken alvorens ik mij naar het museum begaf.

De tentoonstelling is voor jong en oud en brengt de 200-jarige geschiedenis van het stripverhaal in beeld almede de vele stripvormen die er zijn, van Prikkebeen tot Dick Bos, van Bulletje en Bonestaak tot Haagse Harrie en de nieuwste digitale vormen van strips.

De tentoonstelling is chronologisch van opzet. In de eerste zaal zie je oude beeldverhalen, de voorlopers van de strip, en dat loopt door tot in de laatste zaal waar de meest recente voorbeelden te zien zijn: interactieve beeldverhalen die de toeschouwer zelf op het beeldscherm kan beïnvloeden.

 
 
Behalve honderden bijzondere strips zijn er vele originele (werk)tekeningen te zien en vier gefilmde interviews met bekende stripdeskundigen. Voor de jeugd is er de mogelijkheid om zelf mee te tekenen aan een speciale striptekentafel en zichzelf te fotograferen als strip in het striptheater.

Een kleine beeldimpressie staat hier!

Geen opmerkingen: