woensdag 9 april 2014

Aprilletje zoet, ditmaal zonder witte hoed!

Westduingebied nabij Kijkduin


Deze post had ik gisteren al grotendeels gemaakt, maar nog niet gedeeld via Facebook. Ik heb het aangevuld met de gegevens van woensdag. De plaatjes zijn afgelopen weekend gemaakt, tijdens een fiets- en wandeltochtje door Clingendael en Meijendel, en dinsdagmiddag en woensdagochtend al wandelend door het Westduingebied en over de Machiel Vrijenhoeklaan en Meer en Bosch.

Maar laat ik beginnen met de training van afgelopen woensdag, gisteren dus. Wederom hadden we een grote groep: niet iedereen was er maar wel een nieuweling, Jules die met zijn 26 jaar meteen de jongste van de groep is. 

Op het programma stond een duurloop met tweemaal 10 minuten in duurloop 3 (snel) tempo. Wij gingen onder andere via de Machiel Vrijenhoeklaan waar ik die morgen ook was, tijdens een ochtendwandeling van bijna anderhalf uur. 


Ik kwam daar dit stel Nijlganzen tegen met hun jongen. Waarschijnlijk dezelfde ganzen die eerder deze week clubgenoot Paul van Oyen tijdens het hardlopen hebben aangevallen. Dit was uiteraard om hun kroost te beschermen, maar van schrik struikelde Paul en smakte hard op de grond wat onder meer een flink beschadigde knie tot gevolg had.

Maar terug naar de training. we gingen Meer en Bosch in waar we oefeningen, loopscholing en wat versnellingsloopjes deden. Eenmaal op de Laan van Meerdervoort nog een laatste versnelling tot aan het zebrapad aan de Kijkduinsestraat. Daarna nog even 'normaal' lopen en na een kleine tien minuten gingen we de eerste lange tempoloop (duurloop 3) doen. Ik hield mij wijselijk in, bleef achter Dick hangen, wat tot gevolg had dat ik die eerste 10 minuten (het werden er echter minder, ik schat zes minuten) zonder moeite kon uitlopen.

De tweede keer bleef ik ook in de achterhoede, maar niet zodanig dat ik dramatisch achterop kwam. Wij waren inmiddels bij de rotonde aan het eind van de Machiel Vrijenhoeklaan. Er was nog - voor wie daar zin in had - een derde keer, maar toen waren wij al in de duinen op weg naar het 'hondenveld' bij De Savornin Lohmanplein. Ik deed niet mee met dat tempo maar op het laatst had ik toch genoeg over om een beetje te versnellen. Kortom, het was een training die goed aanvoelde. En alweer waren de weersomstandigheden optimaal, ook de wind die de hele dag flink tekeer was gegaan was een beetje gaan liggen. Uit en thuis (Laan van Poot) een kleine 90 minuten onderweg geweest.

Clingendael in lentetooi

Nu weer even terug naar afgelopen zondag. Wij fietsten naar Clingendael en na een korte wandeling aldaar fietsten we door naar Wassenaar. Onderweg passeerden wij het Automobielmuseum van de familie Louwman. Even binnen een kijkje gaan nemen? Het was museumweekend en we hebben allebei een museumjaarkaart, maar dat gold niet voor dit particuliere museum waarvan veel bezoekers een hoog Jort Kelder-gehalte uitstralen. Niettemin hadden die (relatieve) oldtimers die voor het museum geparkeerd stonden wel iets...


Na het kortstondige bezoek aan de buitenkant van het museum, reden we verder en fietsten over het viaduct Meijendel binnen, een geliefd wandel- en trainingsgebied voor (hard)lopers en dan met name van onze vrienden bij The Hague Road Runners. Wij van 'Haag' komen er ook met enige regelmaat maar dan meer met lange duurlopen, Meijendel ligt te ver uit de richting.


En onderstaande foto's zijn dus in de directe omgeving gemaakt, het Westduingebied, het plantsoen langs de Machiel Vrijenhoeklaan en Meer en Bosch.



Ik had het zoëven over die nijlganzen, maar tijdens het wandelingetje langs de Machiel Vrijenhoeklaan maakte ik ook nog mee dat een hond die zwaan het water injoeg en er zwemmend achterna ging. Zijn baasje aan het schreeuwen, uiteindelijk keerde de hond terug. Hij had zijn ochtendbad gehad en de zwaan kwam met de schrik vrij.

Hieronder nog een paar kiekjes van het Westduingebied 'nieuwe stijl', sinds enkele jaren is het deel tussen Fuutlaan en Kijkduin volgens Europese richtlijnen teruggebracht tot 'de natuurlijke staat'.

Geen opmerkingen: