zaterdag 17 mei 2014

Omloop Ter Heijde vanaf de zijlijn

Na een relaxede dag met wat werken in de tuin (lees: zonnen, lezen en wat overtollig onkruid verwijderen), bibliotheekbezoek en nog wat van die alledaagse zaken, gisteravond vroeg - rond kwart voor zes - op de fiets gestapt om mij naar Ter Heijde te begeven. Daar vond de Omloop Ter Heijde plaats, een wedstrijd/prestatieloop bestaande uit twee jeugdlopen, vervolgens een vijf en een tien kilometer. Jan Groeneveld was er ook, samen moedigden wij al die voorbijsnellende lopers en loopsters aan.

Ondanks het tijdstip - of misschien juist wel vanwege het tijdstip - was de belangstelling enorm. Dat viel vooral op bij de jeugdlopen, normaliter toch altijd een beetje het 'ondergeschoven kind' bij loopmanifestaties. Er liepen veel kinderen mee. Onder hen zoon Joris van groepsgenote Eveline, die zich van zijn beste kant liet zien en bij de 'tweede manche' van de jeugdloop - met véél deelnemers - vierde werd, en Kai, zoon van onze relatief  'verse' maar snelle groepsgenoot Eric Pontier, die in dezelfde serie liep en ook zeer goed, niet heel ver achter Joris. Twee talenten.


Zelf deed ik niet mee, zoals ik al eerder schreef vanwege 'de halve' van Leiden morgen - maar ik ging kijken als toeschouwer/supporter en om wat kiekjes te maken. En ik was er toch, dus meteen maar wat bewegende beelden gemaakt, onder andere van de jeugdloop en de tien kilometer later op de avond.

Haag Atletiek was goed vertegenwoordigd. Van 'mijn' Groep 5 deden Dick, Marianne en (grote) Hans mee aan de 10 kilometer, andere Haag-enaars deden verspreid mee over de vijf kilometer en de tien kilometer.


Bij de 5 kilometer werd Jeroen van Aken (foto) met flinke voorsprong eerste, maar na hem zag ik vele malen het geel-groen voorbijflitsen. Sonja, Barend, Sandra, Ruud, enfin laat ik maar niet aan 'name-dropping' beginnen want nu al vergeet ik de helft. Ik schreef 'flitsen' want er is over de hele linie snel gelopen en er zijn een aantal pr's (o.a. van Yörin en Janet) gesneuveld. Het was dan ook fantastisch loopweer - zonnig, beetje wind, niet overdreven warm en het parcours was ten opzichte van vorige keren aangepast: geen strand en mede daardoor een stuk 'sneller'.

Zoals hiervoor al vermeldt veel Haag-leden:  In deze fotoreeks zien we meer 5 km. lopers...


Bij de 10 km. loop zag ik onder andere mijn eerdergenoemde drie groepsgenoten Marianne, Dick en Hans méér dan goed presteren al hadden de eerste twee gehoopt nog ietsje sneller te kunnen, en ook mijn 'Delft-loop-maatje' Jan Wierenga (hieronder) was in topvorm, wat bleek doordat hij nèt onder de 50 minuten (49'58'') finishte.


De (voorlopige) uitslagen staan HIER!

Geen opmerkingen: