zondag 28 september 2014

Weekendvaria met gezellige 1 van de 4, Hoge Veluwe en niet wéér terug naar Oegstgeest....



De wederwaardigheden van het weekend! Laat ik maar beginnen met die van vandaag.

Vanmorgen werd ik door Ton van der Pol opgehaald, wij zouden - met heel wat andere leden van Haag en bevriende loopclubs als de HRR, Sparta en De Koplopers - meedoen aan de Haagse loop-klassieker de '1 van de 4'. Op weg naar Wassenaar waar de organiserende vereniging The Hague Road Runners inmiddels al heel wat jaren is gehuisvest, gingen we langs Eveline, zij had deze ochtend juist gebeld dat ze ook wilde meedoen en vroeg of zij met Ton kon meerijden.

Naast het bordeauxrood-grijs van de HRR-jongens en meisjes, was het Haag geel-groen ook een veelgeziene kleur deze ochtend. Ook onze trainerts waren aanwezig en hebben later, hetzij bij de 5 of de 10 km, hun beste beentje voorgezet.

De heer en mevrouw Hartman, de neven Van Es en...huh?!

.... Oh wacht, dat was Cor van Veen!
Maar laat ik niet teveel uitwijden en meteen doorgaan naar de loop zelf. Om te beginnen waren de weersomstandigheden optimaal: weinig wind, heerlijk temperatuurtje - toen de zon erbij kwam werd het zelfs een tikkie warm maar een kniesoor wie daar op let. Het parcours was ook prima en heel mooi. Evenals voorgaande jaren kwam dat neer op (voor de 10 km) één kleine ronde van 1 km en drie grotere ronden van ca. 3 km rond en gedeeltelijk door Clingendael.


Er waren heel veel deelnemers, vrijwel uitsluitend leden van genoemde verenigingen. Dus stuk voor stuk goed getrainde types. Reden dat er ook goede tijden zijn gelopen, en dat kon je na afloop wel zien aan de bezwete deelnemers, tevreden gezichten alom.

Wat mijzelf en Ton betreft, we hebben allebei - voor ons doen - heel goed gelopen. Zelf ging ik relatief snel van start maar kon het tempo redelijk goed vasthouden. Wel kwam na vier kilometer Jan Wierenga mij voorbij (met hem is het altijd stuivertje-wisselen) en dat was meteen een mooi richtpunt: hij passeerde het 5 km punt in 4'55'' en ik in 5'00'' rond, dus maar proberen om niet in te zakken. Jan liep wat meer uit maar in de laatste kilometer liep ik weer iets op hem in, we kwamen allebei in ruim 50 minuten (50'16'' en 50'27'') over de meet. Ton kwam iets later binnen, in ruim 51 minuten.

Met Hans Uytenhout, Eveline van Leeuwen en anderen nagenietend in het zonnetje voor het clubhuis van de HRR
Ook anderen hebben goed en naar tevredenheid gelopen. Eveline had wel ietsje harder gewild dan 47 minuten maar vond het vrij zwaar vandaag, bovendien is de concurrentie van zowel jongere als middelbare dames de laatste tijd groot. Woman Power!


Maar voordat ik iedereen ga vermelden; het lijkt mij efficiënter om naar de uitslagen te verwijzen. Deze staan bij het online zetten van dit stukje nog niet eh... online.

Van Oegstgeest naar Otterlo

Het was een wat wonderlijke zaterdag gisteren. Al vroeg ging ik, Jan Wolkers indachtig, op weg naar Oegstgeest. Op Facebook zag ik namelijk laatst een openbare uitnodiging van de Haarlemse Universiteit Leiden, waaruit bleek dat ex-collega Kerstin Vogel een van de vijfendertig exposanten was bij 'Les Jardins des Arts'. Ik was wel nieuwsgierig naar haar werk. Maar ondanks een perfecte routebeschrijving naar die locatie toe (Haarlemmerstraatweg) ben ik daar nooit aangekomen. Zowel door de buschauffeur als iemand die daar al jaren zei te wonen - en bovendien zeer behulpzaam was met helpen zoeken via zijn smartphone - deelden mij mee dat ik toch ècht verkeerd zat, er was beslist geen (dependance van) de Haarlemse Universiteit Leiden in de buurt en ik moest terug naar Leiden Centraal: het zou waarschijnlijk in de buurt van station Leiden CS zijn.

Uiteindelijk toch maar teruggegaan en bij het VVV-kantoor gevraagd hoe of wat. De vriendelijke mijnheer achter de balie herkende ik eerst niet (nou ja, vagelijk) maar sprak mij aan: "Fred, ik ga het even voor je uitzoeken". Bleek het Pim Photopim te zijn, hardloper en fotograaf en, zoals nu bleek, ook informatiemedewerker bij de VVV.


We moesten even zoeken op een andere laptop en wat bleek? Ik zat helemaal niet verkeerd! Maar ik had geen tijd om weer terug te gaan - het is toch nog een stukkie rijden naar Oegstgeest - want voor de middag had ik De Hoge Veluwe in de planning. Daar was ik uiteindelijk om 14:30 uur.


Eerst ging ik naar het Kröller Muller Museum - was ik al een paar jaar niet geweest - en heb in vogelvlucht vooral de schilderijenafdeling - met veel Van Goghs, Toorops enz. - bekeken. Ook snel de beeldentuin in, maar ook weer snel er uit want eigenlijk kwam ik - uiteraard - voor de edelherten.

Dat viel gisteren een beetje tegen. Ik heb ze wel gezien, maar òf het was nu echt te warm, òf het hoogtepunt van de bronst is voorbij. Ik hou het op het laatste. Het was al met al een beetje mat: er werd veel minder geburld als vorige week en de herten kwamen pas laat in de middag uit de dekking. En ook langs de kant is het - vooral op zo'n zondag wanneer iedereen vrij is - een gekkenhuis van fotografen en dagjesmensen, waarvan een aantal - soms met behoorlijke stemverheffing -  praten en lachen. Kan je uiteraard niet verbieden, maar daardoor hoor je de herten nauwelijks meer. Toch een paar fotootjes gemaakt.

Evenals de vorige keer, even voor zeven uur teruggefietst naar de uitgang - op zo'n witte leenfiets - en na een wandeling van een kwartier richting rotonde bij 't Smulhuis wederom een pannenkoek appel verorberd. Goed voedsel voor het hardlopen de volgende dag, en daarmee is de cirkel weer rond...

1 opmerking:

navidad zei

Altijd leuk om hier als blogtoerist voorbij te flaneren en te genieten van al de dingen die hier te zien zijn. Zoals die prachtige foto van de Veluwe-hei.