woensdag 22 oktober 2014

Nederlandsche Vogelen: het weegt wat maar dan heb je ook wat...

Jan Steen: 'So voer die ouden songen, peepen die jongen'
Na de trail van zaterdag heb ik twee rustdagen ingelast. En wat doe je op zo'n rustdag zoal? Niet alleen rusten, maar lust om echt spannende dingen te ondernemen heb je ook niet. Dus geen abseilen, bungy-jumpen, parachutespringen of raften. Maar ja, dat deed ik toch al niet. Wel zijn gisteravond alle grootouders van Chloë (dat zijn er vier) bij haar en haar ouders op visite geweest. Was gezellig en weer beschuitjes met muisjes gegeten. We raken er bijna aan verslaafd!

Maandag zijn wij met mijn schoonzus naar het museum gegaan. Dat werd het Mauritshuis in de binnenstad. Daar ben ik zelf de afgelopen tijd al meer geweest, dus zal ik daar nu niet te veel over uitwijden. Wel een paar foto's gemaakt van schilderijen die ik nog niet op de plaat had gezet.

Hendric Avercamp - Winterlandschap


Gisteren ging ik - tussen de druppels door, wat een nagenoeg onmogelijke opgave was - naar Paagman om dat boek op te halen waar ik het een paar posts geleden over had. Met de bus. Haag-lid Lenie, al jarenlang werkzaam bij deze beste boekhandel van de regio, hielp mij. Het was inderdaad een gigantische doos, wel met een handvat. Lenie regelde een grote blauwe vuilniszak om de doos tijdens het vervoer tegen al te overvloedige regenval te beschermen, en even later stond ik alweer bij de bushalte om de terugweg te aanvaarden.

Thuisgekomen nog even tot de avond gewacht op mijn vrouw, daarna hebben we de doos uitgepakt en het boek er uit gehaald. Een giga-pil met 815 bladzijden pure schoonheid.


Bij Museum Meermanno was het origineel tentoongesteld en toen vond ik het al onvoorstelbaar mooi: het papier, het lettertype, de teksten bij al die prachtige kleurenprenten van honderden inheemse vogels. Bij die gelegenheid las ik ook dat er binnen afzienbare tijd een herdruk van dat boek zou verschijnen. Ik stelde mij een boekje op iets meer dan pocketformaat voor maar neen: een fascimile op originele grootte is het geworden. Op Facebook had Yvette Solognier al op jubelende toon gewag gemaakt van het boek, wat voor mij het sein was om het boek bij Paagman te bekijken en vervolgens aan te schaffen.

De vele illustraties in het boek zijn 'Alle naer 't leeven geheel nieuw en naeuwkeurig getekend, in 't koper gebragt, en natuurlyc gekoleurd' door, en onder opzicht van Christiaan Sepp en Zoon. De beschrijvingen zijn van Cornelius Nozeman, 'Leeraer der remonstranten, en mede-directeur van 't Bataefsch Genootschap der proefondervindelyke wysbegeerte te Rotterdam'.


Geen opmerkingen: