donderdag 20 november 2014

Drie keer vier minuten, en dat tweemaal...

Woensdagavond was het druk op de club. Om mij tot onze trainingsgroep te beperken: er waren wederom veel meer dames dan heren, maar toch waren er enkele mannen die ook afgelopen maandag acte de présence gaven.

Ondanks dat Henk aanwezig was als hulp-trainer, delegeerde hij deze avond zijn bevoegdheden aan Sandra en Sanny. En dat ging prima, Sanny deed de warming-up, Sandra de looptraining.
Zowel Ana als Sanny hadden de 7^^ loop gehold afgelopen weekend maar zij liepen deze avond vrolijk mee.

Die looptraining behelsde een duurloop met daarbinnen twee series van 5 x 4 minuten in 90% van het 10 km. wedstrijdtempo, met twee minuten (rust) tussen de tempo's en tien minuten tussen de series.

Best een stevig programma dus, maar het ging als een zonnetje. In Groep 7 lopen vier mannen van ongeveer hetzelfde niveau, dat is heerlijk om je aan op te trekken bij de tempo's: zo ga je niet te langzaam maar ook niet te hard. Nou ja, niet te hard.... Bij de allerlaatste vier minuten ging het bepaald niet in 90% van het 10 km tempo, want Odette zei toen dat wij als 'voorste' groepje 13.8 p/u hadden gelopen. Het ging wat je noemt 'lekker' maar zelf had ik dat tempo - naar alle waarschijnlijkheid - niet nòg eens vier minuten langer kunnen volhouden.


Hoe dan ook was het weer een top-training. Wel een klein incidentje onderweg toen Alone ten val kwam. De schade viel erg mee geloof ik, geen schaafwonden e.d. maar ze moest wel even herstellen van de schrik. Dit was ook de enige keer dat ik een van de zes vier minuten-tempo's rustig aan deed. Henk en ik vergezelden Alone in de achterhoede, de laatste twee minuten kwam zij weer een beetje 'op stoom'.

Zowel Henk als Sandra benadrukten achteraf het belang van geconcentreerd lopen ('Kijken waar je loopt'), en zeker tijdens de tempo's niet te veel kletsen met elkaar. Maar ja, als het goed is kàn je dan niet eens praten.  Valpartijen komen regelmatig voor, zeker als je wat ouder bent. Of in het winterseizoen wanneer het donker is en een lichte aanraking met een uitstekende boomwortel, stoeptegel e.d. enorme smakpartijen kan veroorzaken. Zelf zou ik daar nog aan toe willen voegen: niet te veel sloffen of 'schuifelen'. En dat zeg ik vooral tegen mijzelf want ik heb die neiging om, vooral als de vermoeidheid in de benen toeslaat, mij met een snelle schuifelpas voort te bewegen. Ideale loopstijl om languit op je plaat te gaan...

Aardig stukje over vallen tijdens het (hard)lopen trof ik hier aan...



Geen opmerkingen: