dinsdag 27 januari 2015

Rode vrouw en zwart vlees

Maandagavond, gisteren dus, ging het lopen niet van een leien dakje. Niet dat het programma zo zwaar was - integendeel, we deden een duurloopje in een tempo van dik zes minuten per kilometer - , het had gewoon met mijzelf te maken. Zware benen, zwoegen. Zowel mentaal - weinig zin om te lopen, iets dat mij zelden overkomt - als fysiek (vage pijntjes in heup- en liesstreek) had ik niet 'mijn dag', en mijn schoenen voelden bij elke stap aan als lood. Wat niet wegneemt dat ik het totale programma (netto een uur, bijna 11 km) heb volbracht.

Als je zo leest vrij negatief, maar het hoeft niet iedere keer een hoera-verhaal te zijn, toch? Overigens nog een paar anecdoten van de dag waarop de Puinduin-run plaatsgreep, dat was zondag. Eerst kregen wij een loopvriend en zijn vrouw (misschien vindt hij het niet prettig dat ik in dit verband zijn naam vermeld) op visite. Even later vertrokken zij tegelijkertijd met mijn 'rode vrouw' maar dat was ook de bedoeling. Misschien dat ik haar nog eens terugzie, ingelijst en wel...

Tijdens hun bezoek stond de Boeuf Bourguignon zachtjes te pruttelen in de oven, dat was bedoeld voor een etentje met een vriend later die middag. Het hele huis was doortrokken van die op zich niet onaangename geurenmix van wijn, stoofvlees en kruiderij. De avond daarvoor had ik het vlees al gemarineerd in rode wijn met allerlei kruiden, knoflook, ui, winterwortel en specerijen. Zo zou het vlees lekker doortrokken raken.

Die zondagochtend een en ander aangebraden, het vlees, de spekjes en sjalotjes, wijn, bouillon en de rest van de ingrediënten er bij en stoven maar in een niet te warme oven. Na anderhalf uur uitgedraaid en naar de Puinduinrun, bij terugkomst oven weer aangezet.

In totaal stond die hele ratsmodee dus zo'n drie uur te stoven. Tijdens het bezoek toch maar eens kijken hoe het er uit zag. Nee hè! Deksel van de pan, het was één zwartgeblakerde massa geworden, helemaal ingedroogd terwijl er toch veel wijn en bouillon aan te pas was gekomen. Gek, het rook totaal niet aangebrand maar alles kon worden weggekieperd. Pan goed schoonmaken en als de wiedeweerga nieuw vlees gekocht, waarna het hele kookproces is herhaald maar uiteraard zonder die marinade-periode. Uiteindelijk hebben we toch prima gegeten...

Geen opmerkingen: