donderdag 30 april 2015

Meermanno uitgetekend



Woensdag. Na Koningsdag en 'babysit-dag' op dinsdag, waarop wel gewandeld maar niet (hard)gelopen is, werd het weer eens tijd om de benen los te gooien. Het had voor de hand gelegen om dat 's avonds te doen, groepsgewijs bij Haag Atletiek, maar rond half zeven verwachtten wij Fred van 'Kikke spulle' die met zijn assistent de langverbeide wandkast zou plaatsen. Dus ben ik eerder op de dag gaan hardlopen. Sterker nog, het was nog ochtend (rond 10:37 uur) toen ik huis en cv verliet om de avondtraining (met 4x1000 meter) te imiteren.


Kon ik dinsdag, twee dagen na de zware 10km in Noordwijkerhout, nauwelijks het ene been voor het andere zetten - stramheid en uitstralingspijn in rechterheup en bil - nu ging het redelijk gesmeerd. Kort en goed, liep ik via de Laan van Meerdervoort langs Meer en Bosch richting Ockenburgh, daar ging ik via het hyacintenbosch terug naar de Laan van Meerdervoort en van daaruit via Bosjes van Pex naar de Laan van Poot. Ik had er inmiddels drie van de 1 km tempolopen opzitten, beide in ca. 4'50'' waarvoor ik nog echt mijn best moest doen. De tijd dat ik de kilometers in 4 minuten en zelfs daaronder liep ligt ver achter mij, maar gegeven de conditionele stand van de afgelopen weken was ik best tevreden over dit resultaat.


Bij de Laan van Poot wilde ik één (vierde) kilometer op de baan lopen, maar helaas was het sportpark afgezet omdat de Marechaussee daar een sportdag hield. In plaats daarvan liep ik vanaf de Laan van Poot, opgang Fuutlaan, tot aan huis in één lange versnelling van ca. 7 minuten. Redelijk voldaan was mijn gevoel omdat ik - los van de tempo's - vrij lang achter elkaar had gelopen. Twee uur bruto, meteen een mooie duurloop voor Vaals over ruim een maand.

Later die dag, kort na de training, ging ik op de fiets naar de stad. Even langs de bibliotheek gegaan, daarna naar Museum Meermanno, want daar is nog tot eind mei die expositie over Nederlandse Illustratoren (ik zou zeggen Illustrators, maar beide spellingen 'mogen').


De mensen die bij Meermanno exposities samenstellen doen hun werk goed: ook nu weer een buitengewoon goed verzorgde tentoonstelling, met verspreid over diverse zalen op de benedenverdieping tal van boeken, opengeslagen uitgestald in vitrines, steeds voorzien van uitvoerige en relevante informatie over de tekenaars. Het ging vooral om illustrators die tekeningen maakten (en bij de nog levende huidige generatie: maken) bij boekteksten. Vooral kinderboeken uiteraard, maar ook bij andere boeken. Soms een feest van (nostalgische) herkenning als je de illustraties ziet van Fiep Westendorp, Cees Bantzinger, Rie Cramer, noem maar op.


Ik heb foto's gemaakt van zowel illustraties als de informatieve teksten. Wie de expositie nog wil zien, raad ik aan dit album niet te uitvoerig te bekijken want dat is al een mini-expositie op zichzelf, met al die teksten.

Bij Meermanno hebben ze trouwens ook mooie boekenkasten staan, van die antieke bibliotheken. Wel wat anders dan die van tegenwoordig.


Oh ja, over boekenkast gesproken: de mensen van 'Kikke spulle' die de boekenkast hebben geleverd zijn dus gekomen; na de koffie hebben ze 'm met z'n tweeën in amper een uur tijd in elkaar gezet.


Ziet er goed uit, nu nog vullen met boeken en ander spul. Dat alles zal geen probleem zijn, boeken zat al zit daar best veel oude meuk bij. Selecteren dus maar. Overigens 's avonds toch nog even 'naar de club' gegaan, voor de gezelligheid èn om iets af te geven maar de persoon in kwestie was er niet. Volgende week beter.

Geen opmerkingen: