zaterdag 11 april 2015

Polygala myrtifolia


"Spiegelbeeld, vertel eens even...."
Een kopje in het Latijns ditmaal. In navolging van Joris Goedbloed, de snobistische vriend van Panda uit de strip van Marten Toonder in de jaren vijftig. Vooral zijn afsluitende woorden na ieder citaat: "Zoals wij latinisten plegen op te merken" maakten op ons, eenvoudiger HBS- en MULO-klanten uit die tijd, grote indruk. Maar deze latijnse kreet slaat 'gewoon' op een plant!


Vrijdag was echt een tuindagje! Een intensief dagje, dat wel. Het betekende tweemaal, nee, driemaal naar het tuincentrum (twee keer Ockenburgh, deels met tram, deels met de fiets, en één keer Hanenburg), spitten in de (voor)tuin, nieuwe planten er in.

  

Welke planten? Een seringenboom, nu nog niet zo groot maar de komende jaren gaat-ie hopelijk groeien en twee brem-struikjes (Cytisus). De mooiste plant haalde ik echter bij 'de Turk', dat wil zeggen de Turkse supermarkt aan de Goudsbloemlaan. Polygala Myrtifolia, zo heet de plant. Bloeit tot september!


Laat ik eerlijk zijn: een groot plantenkenner ben ik niet, dus moest ik toch op internet zoeken naar nadere gegevens over deze plant. Het is sowieso een mediterrane plant, vorstgevoelig (dus 's-winters afdekken of binnen zetten) en een ideale kuipplant,

In de namiddag gingen we bij buurman  Jan op bezoek, of eigenlijk buurvrouw Wilma want zij was het die gisteren 56 jaar is geworden.

Zelf was ik er al om half vijf, het officiële openingstijdstip van de ontvangst. Het was heerlijk weer, met een subtropisch zonnetje en de nodige glazen witte wijn gezeten in de aangrenzende tuin. Torremolinos! Of een terrasje aan de Franse Cote d'Azur. Mede-gasten waren man, dochters, buren en collega's van de jarige. Vakantiegevoel!

Gek gezicht om vanuit de tuin van de buren in je eigen tuin te kijken, de vijver ziet er opeens een stuk interessanter uit. Hoe dan ook beginnen de dotterbloemen weer aardig te bloeien.


En oh ja, nog even terugblikkend op eergisteravond, de donderdag. Even na etenstijd ging ik naar de Laan van Poot om te kijken of de bruine kikkers nog steeds in hun wittebroodsweken zaten. Dat was het geval! Er dreven zelfs al diverse klompjes kikkerdril in de sloot... Ik maakte deze foto ter plekke, wie goed kijkt ziet naast de kikkerdril drie bruine kikkers...



Geen opmerkingen: