vrijdag 22 mei 2015

Over Brugge (2)

Even het verslagje over Brugge afmaken. Waar waren we gebleven? Oh ja, bij het Gezellemuseum. Naderhand zou het nog gezellie worden! Maar eerst een stukje terugwandelen, naar het centrum. Brugge is een klein stadje en de afstanden zijn goed te belopen, maar als je er niet bekend bent kun je makkelijk verdwalen, zelfs met een plattegrond. Dan kan het nog zo zijn dat je amper een paar honderd meter verwijderd bent van het object waarnaar je zo naarstig op zoek bent (straat, museum of wat dan ook).

Maar voorlopig zochten we niets concreets, gewoon maar een beetje kuieren en kijken wat we tegenkwamen. Het eerste dat we tegenkwamen was de markt. Daar liepen we even over- en doorheen, je kon er onder meer fruit, lekker uitziende broodjes en diverse soorten gebak kopen. Misschien wel een goed idee om alvast iets te kopen voor onderweg, in de trein. Maar om daar nou de hele dag mee te zeulen, beter om dat later in de middag te doen. Op dat moment wisten we nog niet dat de markt alleen 's ochtends open was.

Vervolgens liepen we door de Steenstraat en de Katelijnestraat en gingen in diverse winkels shoppen. Nou ja, shoppen is een groot woord, uiteindelijk kochten we maar één dingetje. Daarna bezocht ik de San Salvatorskathedraal. Mooi, maar eerder al hadden wij in de St. Annakerk een kijkje genomen en dat sprak mij eerlijk gezegd meer aan. Dat kan ook te maken hebben met de restauratiewerkzaamheden in de Salvatorskathedraal.

Wat ik zelf deze dag nog als 'must see' in mijn hoofd had was het Groeningemuseum met de Vlaamse Meesters aan De Dijver, en de rondleiding in Brouwerij De Halve Maen, de plek waar de befaamde Brugse Zot en de Straffe Hendrik worden gebrouwen. Het was even zoeken - en een stukje teruglopen - naar het museum, maar uiteindelijk lag het niet zo gek ver verwijderd van waar wij op dat moment waren, het Simon Stevin Plein.

Het tentoongestelde deel van de collectie van het Groeningemuseum is bijeengebracht op één grote benedenverdieping, en was zeer de moeite waard. Hier hingen de Vlaamse primitieven, schilderijen uit de late middeleeuwen en de renaissance, prachtig geschilderd maar niet altijd precies wat betreft perspectief en lichaamsproporties van afgebeelde mensen. Verder enkele neo-classistische en realistische werken uit de achttiende en negentiende eeuw en werken uit het symbolisme, modernisme en expressionisme uit latere tijd. Uiteraard veel beroemde namen van oude Vlaamse Meesters onder wie Hans Memling en Jan van Eyck, maar ook latere kunstenaars zoals Constant Permeke, Pieter Pourbus en Brueghel.

Foto's van diverse kunstuitingen in de Brugse straten (beeldhouwwerken e.d.) staan in dit album, in het museum zelf kon men ook vrijelijk foto's maken, een aantal van de vele schilderijen die wij passeerden staan in het album van het Groeningemuseum, waarin ook foto's van Het Begijnenhof zijn geplaatst.

De aanbidding van de Madonna door Kanunnik Joris van der Paele - Jan van Eyck
Na het museum liepen we weer terug, op zoek naar Brouwerij De Halve Maen waar wij gisteren aan onze Brugse Zotten nipten op het buitenterras. Om 15:00 uur was er weer een rondleiding, we kochten alvast de tickets en zochten onderwijl naar iets te eten om 'een bodempje' te leggen voor 'de blonde zot' die ons na afloop van de excursie in het vooruitzicht was gesteld. Aan een uitgiftestand in een zijstraat kon men zo'n echte vlaamse wafel kopen, daar hadden we wel trek in. Echter na een kwartier stonden we nog te wachten omdat de man achter de toonbank druk bezig was met patat bakken voor de klanten in de winkel, en zijn jonge assistent mocht kennelijk niet helpen bij de verkoop aan 'buitenstaanders'. Uiteindelijk zijn wij maar weggelopen, even later weer geprobeerd, zelfde verhaal. Dat was dus niet zo goed geregeld.

Om tien voor drie waren we terug, er had zich inmiddels een groot gezelschap - naar schatting 60 personen - verzameld bij het vertrekpunt van de excursie. Een van de (vrouwelijke) gidsen, die ons naderhand zou rondleiden, vroeg wie uit Nederland kwam. Dat waren er slechts twee.... Zij merkte op dat de groepen vanwege de grote opkomst in tweeën werden gesplitst en vroeg ons of wij met de Engelstalige of Franstalige groep meewilden. Dat maakte ons niet zoveel uit, liever de Engelstalige.

Wat volgde was een zeer interessante rondleiding door de brouwerij van Nico Maes, een familiebedrijf dat generaties lang van vader op zoon is overgegaan. De brouwerij hield het midden tussen een fabriek en een museum. Wij moesten daarbij ook flink klimmen, een aantal zeer steile trappen op totdat we bovenaan even naar buiten konden om van het panorama te genieten. En uiteraard via andere steile trappen omgekeerd weer naar beneden.

Onderweg vertelde onze gids over alle ins en outs van het brouwproces, dat deed zij met veel kennis van zaken en humor. Zo leerden wij dat bier drinken goed is voor de haargroei, de vorige 'grote baas' had op 80-jarige leeftijd meer haar op zijn hoofd dan toen-ie 40 was. Daarnaast zou bier ook goed voor de stoelgang zijn, vooral dames werd aangeraden bier te drinken als zij geconstipeerd zijn: elke dag een glas geeft wel een klein risico op een leverkwaal maar daar staat tegenover dat ze voortaan goed 'af' zouden gaan.

Ook leerden wij dat bier uit een goed (speciaal) bierglas genuttigd moet worden, dat - evenals bij wijn - bij de steel moet worden vastgehouden.

Aan het eind van de rondleiding kregen wij op vertoon van ons kaartje een heerlijk glas blonde Brugse Zot, vers uit het vat. Foto's van diverse Brugse culinaire geneugten èn deze rondleiding? Hier!!

Terug naar de markt, die er evenwel niet meer was want inmiddels gesloten. Uiteindelijk weer naar het station gewandeld, om half zes zou onze trein vertrekken. Daar hebben we nog wat broodjes gekocht voor onderweg. Op wat overstapproblemen op station Brussel-Midi na, was de terugtocht naar het noorden voorspoedig. Om half tien waren we thuis, we konden terugkijken op een alleszins geslaagde stedentrip.