zondag 30 augustus 2015

Partytime op een zomerse zaterdag



Gistermorgen heb ik eerst een ochtendwandelingetje door de duinen gemaakt, daarna wat huishoudelijke klusjes verricht, ontbeten, mail en facebook gecheckt. Later in de ochtend ging ik naar Goedman om wat schildersmedium en een doek te kopen; ik kreeg daarbij een tubetje Windsor Newton olieverf voor nop mee. Eenmaal thuisgekomen ben ik weer wat aan het schilderen geslagen: werd weer eens tijd.




Over schilderen en de duinen gesproken: afgelopen donderdag ging ik naar het Haags Historisch Museum om twee interessante exposities te bezichtigen: de ene toont het werk van hedendaagse kunstenaars en oude meesters waarin zij zich hebben laten inspireren door het (haagse) duinlandschap.

Duinlandschap met gezicht op Groet - Thé Lau sr.,  1935
Panorama bij Alkmaar - Jos Graddt van Roggen, 1913
Duinlandschap met rustende reiziger, Jan Wouwerman
Duinen, Jean Brusselmans, 1935
Kooiboerderij met duinen, Jan Wiegers, 1958
De andere expositie ging over het leven van 'gewone' Hagenaars in de tweede wereldoorlog. En dan is er nog steeds de expositie met honderden foto's van Hagenaars met hun verhalen over het vroegere Den Haag. Wie daar ook nog bij wil met foto, voorwerp en verhaal kan zich bij het museum aanmelden.




Hoofdmoot vandaag werd gevormd door twee feestjes. een bij Wendy, de ander bij Haag Atletiek. Dat laatste niet omdat Dafne Schippers wereldkampioen is geworden op de 200 meter, maar vanwege de club-BBQ. Er was ook nog een feestje ergens op het strand vanwege het 15-jarig bestaan van de band Di-rekt, maar daar ben ik niet heengegaan (heb ze wel in het allereerste begin gezien, toen waren het nog school-jongetjes).

Een tijdje terug had Wendy familieleden, vrienden en kennissen uitgenodigd voor een tuinfeest, dat alleen door zou gaan bij mooi weer. En laat het gisteren nu mooi weer geweest zijn... Heel mooi eigenlijk, het werd zelfs bloedwarm in de zon. Het feest was 'officieel' om twee uur 's middags, ik was zelf wat later.

Leuk om weer een paar oude vrienden te zien, er werden uiteraard weer naar hartelust jeugdherinneringen opgehaald, vrijwel allemaal met een anecdotisch karakter.






Om een uur of zeven ging ik weg en liep niet rechtstreeks naar huis, maar eerst nog naar de Laan van Poot. Gewoon even om te kijken hoe de stand van zaken was, want zoals vermeld vond hier de jaarlijkse BBQ voor onze leden plaats. Nu had ik al met al aardig wat op, dus eten hoefde ik niet meer, ik had mij trouwens niet opgegeven. Maar het was zo ook wel gezellig op het terras, met een wit wijntje er bij dat Arne mij aanbood. En het was nog steeds mooi weer.


Nog wat heen en weer gelopen om fotootjes te maken, toen vroeg Jan G., een van de koks, of ik trek had in spareribs. Lekker, maar ik sloeg het toch maar af. Maar even later kreeg ik wel een portie garnalen aan een prikker mee en wat salade.

Ziezo, vandaag nog naar de laatste kelderpolderloop van het jaar en dan gaan we het herfstseizoen in met veel culturele en loop-evenementen!

Geen opmerkingen: