zondag 4 oktober 2015

Going on the run

Het afgelopen weekend was er een van feestjes. Beschaafde feestjes, dat wel. Het eerste vond vrijdagavond plaats in uitspanning 'Zusje van de Haas' in Wateringen, het zusje van de meer bekende 'Bonte Haas'. Aanleiding was de verjaardag van Ria, een gemeenschappelijke vriendin, dezelfde die mij ooit (in 2004) aan het bloggen heeft gekregen.
We gingen er op de fiets naar toe. Dat was al met al drie kwartier flink doortrappen, maar het was uitstekend fietsweer: zacht en nauwelijks wind.


Op de plek van bestemming was het druk en gezellig, veel oude bekenden gezien en gesproken, maar ook mensen die ik nooit gezien had. En er was een driekoppige bluesband die de hele avond bleef spelen. Leuk, er werd goed gespeeld al konden de danslustigen onder ons zich pas aan het eind van de avond echt uitleven, want toen begon het een beetje te swingen.


Gisteren overdag (zaterdag dus) even in de stad geweest, en tegelijk - zij het zeer vluchtig - een aantal 'open ateliers' aldaar bezocht. Om te beginnen het atelier De Steenslag, waar de beeldhouwers Thea Bonnecroy en Martha Lems hun werk exposeerden naast de bijzondere foto's en mansgrote schilderingen op geplakt pakpapier van Suzanne Bo.


Daarna in de Juffrouw Idastraat het atelier van Liselot Röben bezocht, op de vierde verdieping van het pand is haar atelier en exposeerde zij vooral grote doeken met afbeeldingen van vrouwenfiguren.



Als laatste een aantal kunstenaars aan het Westeinde bezocht. Een gebouw van drie verdiepingen met uitsluitend grote ateliers. degenen die daar hun werkplek hebben mogen zich gelukkig prijzen. Van hetgeen ik daar zag maakte het werk van Buziau (inderdaad, familie van de beroemde Nederlandse komiek en revue-artiest) op mij het meeste indruk. Zij maakt heel bijzondere beelden van dieren, van ijzerdraad vervaardigd en bespannen met bijzonder materiaal waarin nylon is verwerkt. Ook andere kunstenaars waren zeer de moeite waard, maar vanwege de haast vul ik dit later op deze plek aan.

In de vooravond kwamen dochter- en kleindochterlief eten, dus de rest van de middag vooral boodschappen gedaan en in de keuken gestaan.

Gisteravond met een stel Haag-vrienden naar De Fuut gegaan waar een Neil Young tribute band speelde. De stem van de zanger kwam heel dicht in de buurt bij die van hun idool, al werd het echt 'ruige' werk van Young, met die scheurende gitaren, niet gespeeld. Toch een prima band. Ook hier echter werd niet gedanst om de eenvoudige reden dat zowel de muziek als de drukte (het was volle bak) zich daar niet toe leende. Erg laat heb ik het niet gemaakt omdat ik de volgende ochtend (het moment waarop ik snel-snel deze woorden intik) vroeg op moest, over een uurtje rijd ik met Ilse en nog drie looplustige dames mee naar Velp.

Vanavond het verslag!

Geen opmerkingen: