donderdag 24 december 2015

Verlichte donkere dagen voor kerst

Het is alweer vier dagen na de roemruchte Meeuwen- en Makrelenloop. Nog steeds is het opvallend zacht voor de tijd van het jaar en de dagen beginnen alweer te lengen! Het is nog geen nieuwjaar, maar langzaam maar zeker gaat lopend Nederland zich voorbereiden op de halve en hele marathons van dit voorjaar. Of voor wie dit allemaal net iets tè is, de 5 en 10 kilometers.


Maandag heb ik 'voor mijzelf' nog een uurtje gelopen, geheel volgens het schema in dl. 1 tempo, dus rustig. Dinsdag overgeslagen. Het zou ook moeilijk geweest zijn om op die dag een stuk te gaan hardlopen, want we hadden schoonfamilie over de vloer die bleef logeren. Mijn zwager heeft tevens een nieuwe kraan in de keuken geïnstalleerd, wij hadden er een die een half jaar oud was maar al kuren ging vertonen. Al met al betekende dat voor mij: boodschappen doen en koken! 's Ochtends ontbijt en 's avonds werd het een echte pre-kerstmaaltijd met hertenbiefstuk gelardeerd met katenspek, tijm, paddenstoelen, ui en in schijfjes gesneden winterpeen. En een klein griesmeelpuddinkje met amaretto en wat boerenjongens na.

Woensdagavond zou ik weer 'serieus' gaan trainen met Groep 7. En dat is ook gebeurd. Maar woensdagochtend eerst met 'de jongens' van het krachthonk getraind. Een Jerommeke ben ik nog lang niet en zal ik ook nooit worden, is ook geenszins de bedoeling, maar ik merk wel iedere keer dat ik progressie boek.

Passage in kerstsfeer

Tussen het lopen en de avondtraining in had ik nog een kerstlunch met een oud-collega, wier naam goed bij deze dagen past. Dus wel mèt, maar niet in de Kerst-Inn. Maar wel bij Leuk! En dat was weer even leuk.



Thuisgekomen meteen een stukje gaan wandelen met onze kleindochter, haar moeder was namelijk bij de kapper. Daarna een hele tijd gespeeld met het speelgoed en de vele knuffels die bij ons liggen. En meteen maar haar muzikale debuut vastgelegd, vrije improvisatie op piano...


En was er 's avonds nog de looptraining! Ditmaal werd het een baantraining. Na het inlopen en een wat uitgebreidere warming up inclusief diverse loopscholingsoefeningen, werd het programma afgewerkt: tienmaal 400 meter in 10 km tempo, met een minuut pauze tussen de versnellingen in en een rustige ronde om de baan als pauze tussen de twee series (van 5x400m elk).

Sonja en Peter gingen voortduren flink op kop en zullen regelmatig zo rond de 1'43'' per ronde hebben gelopen, zelf liep ik een stuk daarachter met Tanja zo rond de 1'54'', daarna de rest zo om en nabij de twee minuten. Het ging soms harder dan de bedoeling was, maar 'lekker' was het wel weer.

In de kantine was het uiteraard kerstsfeer en werden onder andere broodjes met in wijn gestoofde kalkoen aangeboden. Dat smaakte goed. 

Geen opmerkingen: