zaterdag 20 februari 2016

Sixties Moments


Vrijdag visdag, maar ook een dag met de nodige sportieve activiteiten. Het is een feit dat snelheid, longinhoud en beweeglijkheid afnemen met het klimmen der jaren, maar kracht kan tot op hoge leeftijd getraind worden en dan ook verbeteren. Zelf merk ik dat na ruim twee maanden regelmatig (twee keer per week) trainen de kracht toeneemt. Dus het krachthonk 'houd ik er in'. Nu is mij een aantal malen gevraagd wat voor schema ik aanhoudt. Dat is simpel het schema dat wij allen (trouwe bezoekers van het krachthonk) in grote lijnen aanhouden.

Het komt er op neer dat bankdrukken de hoofdmoot vormt, waarbij achtereenvolgens (steeds 10 x) 20 kilo (kale stang), 30 kg, 40 kg, 45 kg, 50 kg en 55 kg wordt gedrukt. Een enkele keer 60 kg maar dat gewicht krijg ik op dit moment nog geen drie keer omhoog.

Dan zijn er de buikspieren, een setje van 40 tot 70 keer, 'planken' (ongeveer 2 minuten), schouderpull (40-45 kg), biceps (40 x) dumbell van10 kg. aan elke kant.

Gisteren was de groep weer groot, ook Harry was van de partij.

Na de training en aansluitend de koffie (of thee) fietste ik via de Aldi terug naar huis. Boodschappen uitgeladen, loopschoentjes aan en weer terug naar de Laan van Poot om op de baan 10 x 200 meter te lopen. Dit verdeeld in twee blokken van 5 x 200 meter in 10 km tempo, met steeds 90 seconden pauze tussen de tempo's en zes minuten pauze tussen de series. Gemiddeld liep ik iets onder de minuut per 200 meter maar daar moest ik - zeker de eerste twee keer - best moeite voor doen. Daarna weer naar huis gelopen en de rest van de dag gewijd aan boodschappen doen, koken en zo.

Back to the Sixties


Vandaag, zaterdag dus, was het weer niet al te gezellig, ideaal voor een treinritje. Dat ging richting Mokum. Een doel had ik mij wel gesteld: een bezoek aan het Tropenmuseum, en speciaal voor de Sixties-tentoonstelling, volgens het museum 'A Worldwide Happening'.

Vanaf het Centraal Station begon ik te kuieren, want als er één stad is waar je nooit uitgewandeld en uitgekeken raakt, is het Amsterdam wel. Ondanks het grauwe weer bleef het gedurende die hele wandeling droog en even later kwam er zelfs een - zij het uiterst flets - zonnetje door.

Ik liep maar wat, eerst via de Haarlemmerstraat over en door een gezellige kleurrijke markt met speciale voedingsproducten. Zo liep ik langs een kraam waarachter een echte fransman stond die speciale kazen verkocht, zijn buurvrouw bleek een volbloed Italiaanse die op haar beurt Italiaanse specialiteiten aan de man bracht, en er waren uitgebreide bloemen- en fruitkramen.


Hofje van Brienen
Vervolgens liep ik via Brouwersgracht, Prinsengracht, Westerkerk en enkele grachten - met een stop bij het Hofje van Brienen - naar het Rembrandtsplein.


Uiteindelijk kwam ik uit op de Sarphatistraat met Artis - ik kon door de tralies door de flamingo's fotograferen - en aan het eind daarvan het Tropenmuseum. Toen was ik wel toe aan koffie en betrad het Troopen Café, waar het behoorlijk druk was. Na de cappucino met een plak stevige chocoladebrownie, kon je binnendoor, en achterlangs het etablissement, naar het museum.

Het tropenmuseum is erg veranderd sinds de laatste keer dat ik er was - en dat is volgens mij erg lang geleden.

Let's twist again...
De expositie Step into the Sixties is aardig, maar om daar nu speciaal voor naar Amsterdam te gaan... misschien ben ik wel blasé geworden, ik ken de retrospectieven op en tv-docu's van die roerige jaren nu wel. En ook de welbekende clichés die steeds van stal worden gehaald.
Ook had ik verwacht dat het een grotere expositie zou zijn maar het besloeg slechts de helft van de benedenverdieping.


Wat niet wegneemt dat er genoeg te zien is, ook video's, waarin te zien is dat de jaren zestig een zeer interessant decennium was waarin veel gebeurde: het waren jaren van ongekende creativiteit, vrijheidsdrang en technologische innovatie, maar ook de periode van de Koude Oorlog en protesten. Het was de tijd van de Vietnam-oorlog, hippies, provo's en de eerste televisies. Voor het eerst kwam er een heuse generatiekloof tussen de brave, streng-degelijke en dikwijls godvrezende oudere generatie en de rebelse jeugdcultuur. Wij zien veel interessante foto's uit die tijd van onder anderen Richard Avedon, James Barnor en Malick Sidibé.


Maar wat je er vooral ziet is mode van de jaren 60, niet alleen van het westen, maar ook uit andere landen: Mexico, India, Afrika. We zien onder meer de broek van Jimi Hendrix, de Mondriaanjurk van Yves Saint Laurent en de space look mode van Paco Rabanne.

Voor kinderen is het wel leuk opgezet. Zo is er elke zondag een rondleiding en quiz. En je kunt een poster van jezelf maken, dat kost niets, druk op de knop, 'flits' en het resultaat kun je ter plekke naar jezelf toemailen.

Het eerste bloot op tv: Phil Bloom
Nadat ik het Tropenmuseum verliet, liep ik nog even de Singelgracht bij de Sarphatistraat op voor mijn eigen jaren zestig-momentje: de Oranje Nassaukazerne, waar ik het grootste deel van mijn diensttijd - ik ben van lichting 68/2 - verbleef.  Ik zat destijds bij de geneeskundige troepen en werkte overdag in Amsterdam-West bij de bloedtransfusiedienst. Elke avond ging ik naar Den Haag en weer terug omdat ik een avondopleiding aan de KABK volgde.


Geen opmerkingen: