dinsdag 17 mei 2016

Pinksteren in Gieten


Het is weer een tijdje rustig geweest op dit blog, maar inmiddels is er genoeg gebeurd om te delen.

Tijdens de pinksterdagen konden we terugkijken op een paar zomerse dagen. Donderdag was het nog uitgesproken warm. Met Chloë bezochten wij 'Pluk', de kinderboerderij annex heemtuin (H.J. ten Bosch) waar we, na kalkoenen, kippen, geiten en andere dieren te hebben bekeken, neerstreken op het terras. Het was er druk en de koffie was prima. Daarna zijn we nog naar het strand bij Kijkduin gegaan.


Toen kwam pinksteren. Een paar maanden geleden - half maart - googelde ik op 'leuke loopjes'. Voor mij zijn dat meestal wat minder 'trendy' lopen - die, naarmate het inschrijfgeld hoger wordt, vreemd genoeg op een massalere deelnemersopkomst kunnen rekenen. Geef mij maar de wat kleinschaliger evenementen, zonder al te veel opsmuk en bij voorkeur in een mooie natuurlijke omgeving.

Zo schreef ik mij, naast twee trailruns deze zomer, in voor de Run van Gieten, onderdeel 10 kilometer. Toen bleek dat dit daags voor pinksteren was, besloten we er een weekendje Drenthe van te maken, met de woning van zwager en schoonzus als logeeradres.

En zo geschiedde dat wij afgelopen vrijdag naar het Noorden afreisden, waar het overigens net zo koud was als elders in het land.

De hele zaterdag stond in het teken van het hardloopevenement. Het was ook Nationale Molendag, dus gingen we 's ochtends eerst een bezoekje brengen aan de plaatselijke koren- en pelmolen 'Hazewind' uit 1833. Dat was meteen drie steile trappen op naar boven, waar je mooi uitzicht had op het dorp.

De 10 km ging pas om zes uur 's avonds van start, maar daarvóór waren diverse startmomenten waaronder een flink aantal jeugdlopen. en de vijftig kilometer (met 50 deelnemers) als koningsnummer.

Tegen de tijd dat de 50 km lopers en een kwartier later de 25 km lopers van start gingen, waren wij ter plekke. Eerst startnummer opgehaald in het gebouw van Tinten Welzijnsgroep aan De Brink. Dat is tegenover Hotel Braams, een begrip in Gieten, dat recentelijk helaas failliet is gegaan. Daar werden de lopers een hart onder de riem gestoken. Zelf heb ik langs de kant, ongeveer 200 meter na de start, nog korte filmpjes gemaakt van de start van de 50 en 25 km lopers incl. handbikers.


Weer later ging ik richting Viaduct, waar ik enkele foto's maakte van 50 km lopers die daar onderdoor liepen op weg naar De Brink om hun volgende ronde in te gaan. Snelste 50 km loper werd overigens Iwan Kamminga (op de foto hieronder in blauw trainingsjack), die er 3 uur en 8 minuten over deed, 16 km per uur! Ongelofelijk. De snelste dame op die afstand liep 4'35'', al even waanzinnig.


Toen weer terug naar huis waar we later die middag nog een groot aantal lopers langs huis zagen trekken, dat bleken de 5 km lopers te zijn.


Om half zes liep ik met mijn supportersschare (vrouw en schoonzus) terug naar het dorp, waar het nog een gezellige boel werd met een dweilorkest, er stond ook meer publiek. Ik sloot mij achter in de rij aan, 220 lopers deden mee aan de 10 kilometer.


Zo nu en dan een ijzig koude bui...

Na de start zat ik meteen 'lekker in de benen' en heb in een ontspannen tempo gelopen.


Het was een mooi parcours dat vanaf het centrum van Gieten richting Eext ging en door een uiterst landelijke omgeving terug naar De Brink liep. Er stond wel veel wind, zeker op de open vlakte en er waren wat klimmetjes bij viaducten. Zelf liep ik in een groepje dat hetzelfde tempo aanhield en waar ik tot op het laatst  bij in de buurt bleef.


Uiteindelijk bereikte ik de finish in 53'58''. Geen verrassende tijd omdat het wat sneller aanvoelde maar niettemin tevreden: mooie loop, mooi parcours, goed gevoel kortom! Diverse filmpjes van Omroep Drenthe staan op deze site.

's Avonds lekker ontspannen van het Songfestival genoten! Niet dat ik nou zo'n songfestival-fan ben, de beste muziek en songs worden toch daarbuiten gemaakt, maar het heeft altijd wel iets. Vooral de puntentelling na afloop! Oekraïne was ook een van mijn favorieten, Douwe Bob kwam iets lager uit dan ik had ingeschat en verder spraken de bijdragen van Bulgarije en - wat song betreft - Groot Brittannië mij wel aan.

De dagen na de loop zijn niet onbewogen gebleven, we hebben gefietst, twee pinkstermarkten (in Eext en Zuidlaren) bezocht en er is veel gewandeld. Zelf sta ik altijd heel vroeg op, zeker 's zomers. Om mij niet te vervelen en anderen niet wakker te maken ga ik dan maar lopen. Dat klinkt negatiever dan ik bedoel, want het is heerlijk wandelen in de uiterst groene omgeving van Gieten.

Meikever 'op hand gedragen'

Zeker de laatste dag, toen ik deels joggend, deels wandelend twee uur volmaakte, ben ik geen mens tegengekomen in het bos en de omgeving daarvan, bij Het Zwanewater enzovoorts. Wel een ree gezien die geschrokken wegvluchtte en veel vogels gehoord.


Op eerste pinksterdag hebben we met z'n allen 'gewokt' bij Wereldgeluk, een heel goed wokrestaurant in Groningen. Dat was erg smakelijk en uitgebreid, in twee uur tijd kun je alles en zoveel mogelijk eten en drinken als je maar wilt (en kunt). Vaak blijken de ogen groter dan de maag zodat 'La Grande Bouffe' achtige taferelen achterwege blijven. Wel erg lekker en gevarieerd.


Geen opmerkingen: