zondag 21 augustus 2016

Kennemerduinen en Kerkpolderen


Na de woensdagavond training heb ik een paar dagen looppauze gehouden. Maar wel op vrijdagochtend met z'n drieën - Wim Hartman en Arie Don waren de anderen - een rustige bankdruksessie afgewerkt.

Zaterdagochtend besloot ik eens ergens anders dan in het mij zo vertrouwde Westduinpark te wandelen. Dus ging ik naar Overveen, onder de rook van Haarlem. Aanleiding was een bericht op de website van de Vlinderstichting dat in Nationaal Park Zuid-Kennemerland veel vlinders gespot konden worden.

In Overveen eerst koffie bij stationsrestauratie 'Klein Centraal' (linkerfoto). Daarna begon ik mijn wandeling richting Kennemerduinen. Dat was ongeveer een kwartiertje lopen. Aan de Zeestraat staat een aantrekkelijk bezoekerscentrum waarbij het winkelgedeelte annex expositieruimte overloopt in een restaurant met een groot buitenterras. In de winkel zijn de gebruikelijke natuur-curiosa, boekjes, speeltjes en overige hebbedingetjes te koop, veelal tegen een aantrekkelijke prijs.




Vanaf het bezoekerscentrum kun je diverse wandelingen van uiteenlopende afstand maken. Omdat ik 's middags buren zou helpen met verhuizen en dus tijdig terug moest zijn, werd dat de kortste route, 3.7 km. lang. Later ga ik de andere twee routes uitproberen.


Onderweg heb ik wel vlinders gezien, maar niet in groten getale. De meeste trof ik aan op het laatste stuk van de wandeling, in het Koevlak. Een schitterende atalanta vloog naar mij toe en nam plaats op de lens van mijn camera. Daar stak hij mooi af tegen de zwarte achtergrond maar uiteraard kon ik 'm daar niet fotograferen. Even later wel, toen hij op een blad (van een brandnetel?) ging zitten.



Verder werd op het laatst mijn aandacht gewekt door de enthousiaste kreten van een paar jongetjes: "Kom kijken, een slang!" Het was echter geen slang maar een hazelworm, de pootloze hagedis. Dus kon ik nog even de natuurgids spelen.

Kerkpolderloop

En op zondag was er weer de Kerkpolderloop in Delft. Het is alweer de op één na laatste van dit seizoen. Jan G. kwam mij thuis ophalen. Hij was op de fiets, die parkeerde hij bij ons waarna we - na de koffie - met bus 23 en bus 37 naar Delft gingen. Uitstappen bij de Schoolstraat, op enkele meters verwijderd van het sportcomplex. Het stortregende al aardig, ook later, tijdens de Kerkpolderloop, kregen we flink wat hemelwater te verstouwen.

Terwijl we met een aantal loopkornuiten onder wie Spartanen Mulay Najib en 'zijn ren-stal' aan de koffie zaten, regende het buiten zó onwijs hard, dat we het inlopen en de oefeningen binnenshuis deden, in de - uiteraard overdekte - tennishal. Dit onder de immer begeesterde leiding van Mulay.




De loop zelf ging erg goed, tenminste, zo voelde het wel aan. Ik ging meteen vrij snel van start, maar dat tempo kon ik een paar kilometer lang goed vasthouden. Eerst liep ik een kilometer achter Ellen Melse aan, daarna passeerde ik haar en op het laatst, even voor het vier kilometer punt, kwam zij weer langszij en was ik niet meer in staat om aan te pikken. Evenals de vorige keer kwam ik vlak na haar over de finish, zo rond de 25'40''. Het voelde een stuk sneller aan, maar dat leek maar zo.

Foto gemaakt door Bas Binnendijk. Kijk die ouwe eens stoempen ;-)...


Wie wel tevreden was: eerdergenoemde Jan Groeneveld, die 23'20'' had gelopen. Dat is weer een stuk sneller dan hij in het afgelopen jaar had gelopen.

Na de loop werd ik nog door Arnold Vonk geïnterviewd voor zijn loopblog 'leuke loopjes'. Hij is daar een rubriek gestart waarin van diverse lopers een 'ssort van' portretten worden gemaakt. Ben benieuwd!


Tot slot - want 'Zomergasten' gaat zo beginnen - deze zomergast, de Kleine Vos, gespot in onze voortuin vanmiddag. Daar loop je stad en land voor af, maar dichtbij huis is ook genoeg te zien, als je er maar oog voor hebt. En geduld...

Geen opmerkingen: