zaterdag 15 oktober 2016

Trailrunning door mooi Loenermark



De looplustige Hagenaars en Hagenezen onder ons - en dat zijn er nogal wat - kunnen hun ei ruimschoots kwijt in de regio. Elk weekend is er wel een loop waaraan je kunt deelnemen (Delft, Pijnacker, Zoetermeer, noem maar op). Toch hebben wij - Hans Uytenhout en mijn persoontje - het vandaag wat verderop gezocht. Een 'Seitensprung' zogezegd, en dan meer in oostelijke richting.

We hebben het over de Isokon Loenermark Trailrun, die rond het middaguur plaatsgreep in - je raadt het al - Loenen. De weg erheen ging zeer voorspoedig. 's Ochtends even na acht uur met de tram - Hans was een paar halten eerder ingestapt met zijn vouwfiets - naar het station, daar de IC naar Utrecht gepakt, aldaar de trein naar Arnhem en van daaruit een trein naar Dieren.


Het was grauw weer, wat mistig en ook motregende het nog steeds, maar de temperatuur viel mee. Hans ging met de vouwfiets naar Loenen, ik pakte de bus.

Het was toch nog een stief kwartiertje naar mijn eindbestemming. Amper tien meter verwijderd van de uitstaphalte was het etablissement waar kon worden (na)ingeschreven, Café Den Eykenboom. Ik bleek de eerste te zijn vandaag. Een kwartier later kwam Hans aangefietst.

Rechtsom het gebouw waren - enkele honderden meters verderop - kleedruimtes voor de gastlopers. Eerst nog even misgelopen - kwam op een gesloten camping terecht - maar eenmaal bij het gebouw met de kleedkamers, bleek de deur nog op slot. Dus even teruggelopen en iemand van de organisatie ingelicht. Later, toen de kleedruimte was opengesteld, ging ik er weer heen.


Het moet gezegd: de kleedruimtes voor dames en heren waren perfect, compleet met douches en toiletten. Gek genoeg is er maar mondjesmaat gebruik van deze faciliteiten gemaakt, zo bleek ook achteraf.


De start was ongeveer tweehonderd meter verwijderd van het inschrijfcafé. De lopers van de 30 km (onder wie Hans, zie foto) gingen eerst van start, om kwart over twaalf.


Het was maar een kleine groep, ca. 25 lopers, maar het waren stuk voor stuk lopers die behoorlijk konden doorstiefelen. Zelf maakte ik deel uit van een aanmerkelijk grotere groep trailrunners die voor de 16 km gingen, daarna gingen de 8 km lopers van start.


Het was een erg mooie trail, door prachtige natuur met véél bospaden, heidevelden, zeer afwisselend. Uiteraard kon ik niet nalaten hier en daar een foto te maken. Maar anders dan een paar weken terug in Maastricht - wat toch wel een stukje zwaarder was - bleef ik flink doorstiefelen in een (voor mij) goed tempo. De trailschoenen had ik thuisgelaten, in plaats daarvan had ik een paar oude lichte wedstrijdschoentjes aangetrokken en  dat bleek geen foute keuze.


Uiteraard was het parcours pittig, maar goed te doen. Een enkele steile klim, wel relatief veel mul zand - maar door de regen niet tè mul - , ook stukken vals plat maar ook gedeelten - vooral bospaden - waarop flink 'doorgetrokken' kon worden.

Uiteindelijk kwam ik in een tijd van 1:36' (netto) over de finish en daar was ik meer dan tevreden mee. Dit ondanks het feit dat ik altijd beweer dat je zo'n trail loopt 'om te genieten' en niet (althans veel minder) voor 'een tijd'.

Over tijden gesproken: de uitslagen staan hier! (Isokon Loenermark trail)


Direct na de finish en wat kort napraten met de lopers en loopsters die bij mij in de buurt liepen, ging ik naar het etablissement om mijn tas op te halen, daarna naar de kleedkamer waar een heerlijk warme douche wachtte. Een kwartiertje later keerde ik terug en hoefde niet lang te wachten op de bus terug naar Dieren. Ook de verder terugreis verliep voorspoedig.

En Hans? Van tevoren had hij mij gezegd niet op hem te wachten omdat het wel even zou duren voor hij was gefinishd. Bovendien was hij met de fiets en ik met de bus. Maar uit betrouwbare bron (namelijk Hans zelf) heb ik begrepen dat hij ook naar volle tevredenheid die zware tocht van 30 kilometers heeft volbracht....

2 opmerkingen:

Fiona zei

Dank voor de leuke startvideo...Hans zie ik echter niet bij deze startgroep op de 30km. Of betreft het niet de Hans in het rode shirt met startnr 758?

Fred van der Gon Netscher zei

Hi Fiona,

De Hans die ik bedoelde is de man met het groene jackje en zwarte petje die aan de staart hangt van de groep 30 km lopers (Hans Uytenhout). Kennelijk zit zijn startnummer onder dat jackje.