donderdag 25 mei 2017

Gajes(?) in Meer en Bosch

Deze rozen verspreiden een bedwelmend zoete geur in de voortuin
Na de halve marathon op zondag heb ik niet meer gelopen, wel op maandag gerelaxed op het strand en later in de tuin. En tussen de bedrijven door boodschappen gedaan en wat huishoudelijke en pc-werkzaamheden verricht. Alledaagse activiteiten kortom.

Op dinsdag een stukje gewandeld van huis naar de Regentesselaan vice versa. Bij aquariumzaak Holgen kocht ik wat levend voedsel - watervlooien en muggenlarven - voor de visjes, salamanders en kikkervisjes in ons vijvertje. Maar ik dwaal af.

Woensdagochtend eerst het inmiddels traditionele setje bankdrukoefeningen afgewerkt. Tot ca. 50 kilo deden Menno, Pierre en Carel mee. Daarna met Arie en Wim door tot tachtig kilo, zij deden er nog een schepje bovenop tot 5x90 kilo. Voor mij nog te gortig. Thuisgekomen, weer even achter de schildersezel gezeten en ook nog wat 'gedaan'.

's Avonds was de reguliere training. Op basis van het schema een aantrekkelijk programma: een loopje met als kern twee series van 6 x 200 meter, met telkens een minuut herstel tussen de tempo's en vijf minuten herstel tussen beide series. Arie leidde de groep naar Meer en Bosch. Onderweg daarheen deden wij eerst de gebruikelijke warming up. Bij Meer en Bosch ook nog wat loopscholing, naar de pomp lopen (letterlijk, om wat te drinken) en vervolgens de eerste serie, een rondje Meer en Bosch inclusief zes keer versnellingen van één minuut, het equivalent van ca. 200 meter. Arie gaf met een fluitsignaal het begin en het eind van de versnellingen aan.

Bieslook is niet alleen lekker over de sla, maar geeft ook mooie bloemen
We hadden ditmaal Walter (vriend van Tanja) als gastloper. Het bleek dat hij voor onze groep aan de snelle kant was want tijdens de tempo's liep hij met gemak ver op kop. Niet zo gek want op 'de halve' loopt hij zo rond de 1:35 tot 1:40.

Zelf had ik in het begin wat moeite, de benen voelden nog steeds wat stroef vanwege  'Leiden'. Bij de tempo's raakten ik allengs meer op dreef en in de tweede serie - inmiddels op de terugweg naar de Laan van Poot - kon ik met de voorsten mee. Voor wat het waard is, want de hele groep liep hard. Moet er wel bij zeggen dat het voor mij geen 10km tempo was, daarvoor ging het te snel.

Op het laatst waren we Arie even kwijt, dat was nog in Meer en Bosch. Het bleek dat hij een oudere 'dame' had aangesproken die onze groep even daarvoor had uitgescholden voor 'gajes'. Het enige dat wij echter hadden 'misdaan' was lopen op het pad waar zij ook op liep met echtgenoot en hond. Maar dat mag, sterker nog, we hebben tijdens het passeren netjes 'goedenavond' gezegd. Ik kan mij wel een beetje voorstellen dat je tijdens een boswandelingetje rust zoekt maar het eventueel 'verstorend' effect van zo'n groep lopers is zó voorbij.

De smeerwortel bij de vijver komt ieder jaar op groeit als een malle
Na afloop tracteerde Ana ons op thee en heerlijke stroopwafels vanwege haar verjaardag. Maar eigenlijk viel er voor haar nog meer te vieren want evenals in Rotterdam (waar ze tweede dame in haar categorie werd op de marathon) viel ze in Leiden in de prijzen met een derde plaats in haar categorie. Daarmee is ze inmiddels een paradepaardje binnen Groep 7!

In de kantine volgde menigeen de wedstrijd Ajax-Manchester via het grote scherm. Niettemin was het niet erg druk, waarschijnlijk omdat vandaag de Golden Ten wordt gelopen in Delft. Al vrij snel na het online inschrijven was de limiet bereikt, ik was in ieder geval te laat maar geen nood: ik ga wel even kijken vanmiddag. Zondag is de Royal Ten in Den Haag. Daar ben ik ook meestal van de partij en ook ditmaal heb ik mij ingeschreven. Een leuk evenement. De verwachting is echter wel dat het heel warm gaat worden. We merken het wel...


Geen opmerkingen: