vrijdag 18 augustus 2017

Zurück in Berlin (Zeil 2)

Hierbij het beloofde tweede verslag van ons stadstripje Berlijn.

Eerst even 'een baardmannetje' er tegenaan gooien. Dus iets over de vogels in de stad Berlijn, uitgaande van wat ik heb waargenomen de laatste dagen.


Welke vogels in Berlijn nog in overvloed aanwezig zijn: de huismus (passer domesticus). Evenals vroeger - zeg dertig jaar geleden - bij ons, zie je ze in Berlijn in groten getale. Bij ons zijn ze lokaal zelfs verdwenen. De mussen op de foto hierboven hebben zich verzameld rond een voederbak in de ZOO, maar ook elders zie je grotere en kleinere groepjes.


Verder zag ik een vogel die al bijna uit mijn geheugen verdwenen leek: de bonte kraai! Dat was 's ochtends vroeg, vlak voor aanvang van mijn ochtendloopje, direct bij het verlaten van het hotel. Een complete verrassing. Ik kan mij niet herinneren dat ik deze vogel de laatste jaren ergens in Nederland ben tegengekomen. Vroeger wel overigens. Even googlen leerde dat de bonte kraai inderdaad tot de zeer zeldzame vogelsoorten is gaan behoren, de oorzaak of oorzaken zijn niet helemaal duidelijk. Maar in Berlijn zie je er genoeg,  ze zoeken hun gading gewoon op straat.

Wat mij verder is opgevallen is het zeer geringe aantal vlinders dat ik in Berlijn heb gespot. Een enkel koolwitje hier en daar, dat is het.

Maandag hebben wij na het Mauer Museum andere 'highlights' bezocht. Eerst het Deutsch Historisch Museum waar de hele geschiedenis van Duitsland in beeld wordt gebracht.

Dan waren er de 'Berlijn-klassiekers' zoals de Brandenburger Tor, Unter den Linden en Berlin Alexanderplatz, voor menigeen een begrip, al was het maar door het indrukwekkende gelijknamige filmepos van Fassbinder (1980).
  

Er was ook een 'soort van' demonstratie van Die Grünen, de duitse equivalent van Groen Links. Zij deelden biologisch verantwoorde frisdrank en met groenten en zachte-kaas gevulde wraps uit. Heel smakelijk!


's-Middags gingen we naar die andere niet te missen hotspot, de Berlijnse ZOO. Dat was vlak bij huis(hotel). Ook hier zeggen plaatjes meer dan duizend woorden.

Ik heb wel de indruk dat dierentuinen als Blijdorp, Emmen en Antwerpen een inhaalslag hebben gemaakt ten opzichte van de ZOO in Berlijn, die toch als grootste dierentuin van Europa wordt beschouwd. Het doet echter hier en daar wat verouderd aan en ook de dieren zijn wat je noemt 'voorspelbare' dierentuindieren: olifanten, kamelen, zebra's, zeeleeuwen.

's Avonds gingen we, na de maaltijd (ditmaal Italiaans, lasagne) naar de A-Trane in de Pestalozzistraat voor een concert van jazz-pianist Andreas Schmidt en zijn band. Normaliter is het er erg druk en kun je het beste van tevoren een tafel reserveren. Dat hadden we niet gedaan maar we konden meteen vooraan het podium plaatsnemen. We werden op onversneden jazz met piano, baritonsax en drums getracteerd. Het was de moeite waard, ook al zijn wij niet tot het einde gebleven.

Dinsdag was de laatste volledige dag Berlijn. Na het ontbijt gingen we richting Slot Charlottenburg. Maar dat viel nog niet mee. Een euvel waar we elke dag tegenaan liepen was dat op de citymap alles dichtbijeen lijkt te liggen, maar het tegendeel is het geval. Zoals bij elke citytrip werden ook hier vele lange kilometers met de benenwagen afgelegd. En dat terwijl het openbaar vervoer 'gratis' is, tenminste als je van tevoren een Berlin WelcomeCard hebt geregeld. Kost € 32,50 maar daarmee krijg je op vele musea, enkele restaurants en bepaalde winkels korting op de toegangsprijs, drankjes, maaltijd, enfin je krijgt er een boekje bij waarin alle opties concreet staan vermeld.

Maar die dinsdag was ook de warmste dag - het werd 's middags 31 graden C. - dus na vier uur doorstiefelen heb je het wel gehad. Uiteindelijk namen we de bus voor het laatste stukje naar Slot Charlottenburg, zes halten nog, wat toch ook weer een aardig eindje was.


Het slot zelf was in ieder geval het bekijken meer dan waard. Grote zalen en overal met bladgoud beschilderde ornamenten, schilderijen en het mooiste aarde- en zilverwerk. Menigeen zal het superkitsch vinden, maar ik vond het wel fraai. 'Mooi van lelijkheid' zullen we maar zeggen. Meer foto's van Slot Charlottenburg hier.

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij was dit het kasteel waar ik in de jaren tachtig het slotfeest van de Internationale Filmfestspiele meemaakte. In een smoking die ik nadien - heel soms - nog heb gebruikt bij officiële nieuwjaarsrecepties.

Daarna een korte wandeling gemaakt in de slottuin en door het aangrenzende park met een rustpauze in horizontale ligstand langs het water. Hee wacht, verderop lagen rondvaartboten aangemeerd! Dat stond ook op onze eventuele 'to do list'.


Kortom: even later gingen we aan boord voor een tocht over de Spree, twee en een half uur lang op het bovendek. Heerlijk relaxed, met die warme zon en een windje dat enige verkoeling bracht. We voeren onder een aantal van de 360 bruggen door die Berlijn telt (elders las ik dat het er zelfs meer dan 900 zijn), en tot twee keer toe moesten we wachten voor een sluis.

Wie echt belangstelling heeft voor bruggen en architectuur aan de oevers van Berlijn, be my guest...

Toch gaat ook dit 'draadje' behoorlijk lang worden, dus morgen nog een 'restje Berlijn', daarna gaan we - ga ik moet ik schrijven - over tot de orde van de dag...

Geen opmerkingen: