dinsdag 17 oktober 2017

Een warme herfst


Echte klusdagen waren het, vandaar de stilte op mijn blog. Echter kan de warmste 16 oktober ooit ('sinds het begin van de weersmetingen') natuurlijk niet onvermeld blijven. Al was het maar omdat we 's middags naar het strand in Kijkduin zijn gegaan waar het nog druk was ook. Niet zo gek natuurlijk, met de schoolvakanties.

Vandaag was het minder warm, de zon leek ook niet te schijnen maar was wel zichtbaar als een bleekrode bol aan het firmanent. Sluierbewolking, dat dacht ik. Het bleek echter een door saharazand veroorzaakte zonsverduistering te zijn. Woestijnzand, meegenomen door de orkaan Ophelia. Dat zeggen de weersdeskundigen tenminste.

Maar maandag scheen de zon nog volop. Op het strand werd ik in mum van tijd begraven met zand, ten dele althans. Daarna weer opgegraven. 's Avonds moest er in verband met een op handen zijnde verhuizing van dochter & gezin het een en ander in het nieuwe huis worden aangepakt. En hoewel ik een zeer geschikte kandidaat zou zijn voor het - niet bestaande - tv-programma 'Help! Mijn man is géén klusser!' zijn er genoeg werkzaamheden te verrichten waarmee weinig mis kan gaan. Zoals het met een staalborstel bewerken van een stenen vloer opdat opgedroogde verfresten en andere onregelmatigheden worden verwijderd. Het steviger kluswerk is voor mijn schoonzoon en zijn vader, die hebben 'gouden rechterhandjes'.


Eerder deze week - zondag - werd de verjaardag van Chloë gevierd in Hoeve Kromwijk (Zoetermeer). Mooie locatie, het restaurant schijnt ook super te zijn (Michelin sterren) maar we kwamen niet voor het eten. Heel druk en gezellig, met minstens zestig personen. En een prachtige taart met bijbehorende gebakjes, een creatie van een van de gasten die professioneel taartenbakster is.

Ook toen was het bloedwarm, hoewel we het een maand of wat geleden een normale zomerdag hadden gevonden, met 25 graden. Toch een kwestie van abrupte overgang.


Ook is er gelopen, elke dag eigenlijk wel een stukje, rond of iets langer dan een uur. Gisteren (maandag) heb ik niet met de groep meegetraind in verband met het geklus, maar wel in de late ochtend de training conform het schema 'geïmiteerd'. Dat hield in: 30 sec. - 60 sec. - 90 sec. - 60 sec. - 30 sec. in 10km tempo, met telkens een halve minuut herstel tussen de tempoversnellingen. Deze pyramide moest zes keer herhaald worden, tussen de series was steeds drie minuten herstel ingelast. De waarheid gebiedt wel te zeggen dat ik het na vijf series welletjes vond.

Vandaag weer verder geklusd!

Geen opmerkingen: