Een maand of drie geleden bezocht ik voor het laatst het Haags Filmhuis. 'Ff een filmpie pakken' doe ik meestal in het najaar of winterseizoen, als ik even niets te doen heb. Dat is gemiddeld zo'n twee keer per maand, een 'die hard' cinefiel ben ik nu ook weer niet.
Gisteren dus weer, min of meer op de bonnefooi, naar het filmhuis. 'Min of meer' want online heb ik wel even gekeken welke film mij aansprak.
Dat werd 'La venue de l'avenir' van regisseur Cedric Klapisch. En dat bleek een prima keus! Een van de mooiste films die ik de laatste jaren zag. Goed verhaal, mooie beelden van Parijs in zowel de huidige als vroegere tijd. Er wordt goed en door meerdere personen zelfs geweldig geacteerd, wat bij vlagen tot ontroerende scenes leidt.
In het kort komt het verhaal er op neer dat vier neven en een nicht door een onverwachte erfenis in een verlaten huis in Normandië bijeen komen. Het huis stond vanaf 1944 leeg en is door geen mens meer bezocht. Het viertal - die elkaar voordien nooit hebben ontmoet - is daar om toe te stemmen in de verkoop van de bouwval om de bouw van een gigantische parkeerplaats mogelijk te maken.
De vier familieleden worden in diverse scènes nader aan elkaar - en het publiek - voorgesteld. Het gaat om een Imker die in een mooie natuurlijke omgeving woont en daar ook werkzaam is; een bescheiden, bijna gepensioneerde onderwijzer; een jonge (mode)fotograaf en een dame die als ingenieur in een zakelijke setting werkzaam is.
Bij het betreden van de woning wordt het viertal geconfronteerd met foto's en documenten van de laatste bewoonster, hun voorouder Adèle Munier. Van daaruit krijgt het leven van deze vrouw gestalte. Zo blijkt dat zij in 1894 op 21-jarige leeftijd haar huis (voor geuime tijd) heeft verlaten om per paardenkar, boot en te voet naar Parijs te gaan om daar op zoek te gaan naar haar moeder die zij nooit goed heeft gekend. Op die boot ontmoet zij twee vrienden, een kunstschilder en een fotograaf, waarmee een vriendschappelijke band ontstaat.
Na het nodige zoekwerk komt de ontmoeting met Adèles moeder tot stand, een in meerdere opzichten schokkend moment, en naderhand zoekt zij ook verder naar haar vader.
In de film vindt een voortdurend schakelen plaats tussen beelden van Parijs in vroegere tijd (de 19de eeuw) en de huidige tijd, wat weleens verwarrend kan zijn of op zijn best even wennen is. Maar het zijn wel prachtige historische beelden. In een van de scènes komen beide werelden bij elkaar. Daarin worden de vier nazaten geconfronteerd met beroemde kunstenaars en denkers uit die tijd. Een scène met overduideljk metafysische aspecten.
Maar goed, ik ga de film hier niet tot in detail recenseren omdat het zeer de moeite loont om zelf te gaan kijken. Zelf heb ik er twee uur lang van genoten.
Trouwens, ook zelf weer iets geschilderd, dat blijft leuk om te doen al is het soms wel wat behelpen op dat kleine kamertje waar ik mijn onderrug amper kan keren. Maar goed, dat soort ouderwetse kwelling hoort er bij.