zondag 23 september 2012

Stedelijk Museum heropend

Wat doet een bloggende loper op 23 september 2012 in Amsterdam? Daar is maar één antwoord op mogelijk: die gaat meedoen aan de Van Dam tot Dam loop! Maar helaas... Deze loper ging naar het Stedelijk Museum. Vandaag was het museum 'nieuwe stijl' voor de eerste keer opengesteld voor het publiek, nadat gisteren de officiële opening werd verricht door Koningin Beatrix.

Deze eerste dag was meteen een groot succes, aldus een bericht in De Volkskrant, althans op de website van de krant. Ruim 4500 mensen hebben vandaag het museum bezocht.
Op het station (CS Amsterdam) ontmoette ik oud-collega Peter van Voorthuijzen, een fervent verzamelaar van stripverhalen. Hij wilde juist de trein nemen naar Rijswijk voor een stripbeurs, maar we hadden nog even tijd voor een kort praatje. Hij waarschuwde mij dat er een hele rij voor het Stedelijk stond te wachten om binnen te komen. Nou ja, ik zou wel zien. Eerst met lijn 5 naar het Museumplein, dat werd zoals altijd in Amsterdam een stroperig-trage tramrit (een slak had 'm met gemak bij kunnen houden). Bij aankomst bleek de drukte bij het Stedelijk erg mee te vallen, er stonden weliswaar flinke rijen voor de kassa maar de drukte was zeker niet extreem te noemen. Ook de zalen vielen zeer goed te bezichtigen zonder over de bezoekers te struikelen.

Het moet gezegd: het nieuwe Stedelijk ziet er mooi uit, zeker van binnen. De buitenkant doet een beetje denken aan een gigantische badkuip, maar op de maquette ziet het er een stuk storender uit dan in werkelijkheid. Het betreft in feite een uitbreiding van het oorspronkelijke historische gebouw uit 1895, de vleugel is ontworpen door Benthem Crouwel Architecten.

 
Op de begane grond van de 'oudbouw' wordt de bezoeker meteen geconfronteerd met een grote wandschildering van Karel Appel. Dat zet meteen de toon van wat hier geëxposeerd wordt: moderne meesterwerken van onder andere Mondriaan, Malevich, Kandinsky, Chagall en Van Doesburg. Ook komen hier wisselexposities met topstukken uit de collecties fotografie, prenten en tekenkunst. En in een van de zalen zien we de Appelbar, door Karel Appel in 1951 geschilderd.



Bezoekers bij een doek van Corneille


De andere helft op de begane grond is uitgeruimd voor van alles wat met vormgeving heeft te maken. Vormgeving van 1900 tot nu. De collectie is indrukwekkend, eigenlijk teveel om in een kort tijdsbestek op te noemen: meubels, keramiek, glaswerk, sieraden, affiches, drukwerk en textiel, dat alles wordt thematisch en in losse chronologie gepresenteerd. Ook hier weer grote namen waaronder Berlage, Gispen, Rietveld, Sandberg en Crouwel.


 
 
 
 
Via de marmeren trap kom je op de eerste verdieping. Daar heb ik in het museumcafé 'Zadelhoff' een pauze ingelast met cappucino en een brownie, daarna weer verder. Op deze bovenverdieping van de oudbouw ligt het accent op de kunst vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw tot heden, met een mix van iconen waaronder La Perruche et la Sirène van Matisse, the Beanery van Edward Kienholz, en Bellevue II van Andy Warhol. Ook zie je hier recente aanwinsten van onder anderen Flavin en Dumas.

Kleurige wand, ontwerp van Soll de Wit

Verder zijn er in de nieuwbouw op de eerste verdieping tijdelijke exposities van hedendaagse erkende topkunstenaars en vormgevers, met grootschalige kunstwerken en spraakmakende installaties.

Al met al zeker de moeite waard om dit bezoek in de toekomst een keer over te doen, er viel nog veel te bekijken, in ieder geval veel beter te bekijken.

 

The Beanery van Edward Kienholz

Geen opmerkingen:

Een reactie posten