zondag 10 januari 2016

Met de tijdmachine naar de zestiende eeuw

Drieluik Hooiwagen - Jheronimus Bosch (met links het paradijs, rechts de hel en in het midden de hooiwagen, dat staat voor de aandacht van de mens voor materiële zaken waarbij niemand oog heeft voor het geestelijke (verbeeld door de figuur van Jezus in de hemel)). Er is in dat opzicht nog niet veel veranderd....
Vandaag (oh nee, gisteren alweer, net iets te laat gepost) reisde ik met de trein naar de 16de eeuw, althans op weg naar een '16de eeuw experience' zoals dat in hedendaags jargon heet. Locatie: Museum Boymans van Beuningen. Voluit luidt de titel van de expositie: "De ontdekking van het dagelijks leven van Bosch tot Bruegel".


Onderweg naar Rotterdam had iemand een aanvaring met een aantal mede-passagiers die even verderop met elkaar in gesprek waren. "Dit is een stilte-coupé!" riep de - al wat oudere - man die verdiept zat in zijn puzzelboekje. "Maar je mag toch wel een beetje praten?" reageerde een van de aangesprokenen verbolgen. "Nee mijnheer, het is niet voor niets een stilte-coupé, als u wilt praten kan dat in elke andere coupé. Regels zijn regels." "Wat een gezeur" hoorde ik de ander mompelen, maar daarna werd het wel rustiger. Tja, over een stilte-coupé is m.i. geen enkele discussie mogelijk: daar heerst stilte. De meeste mensen lopen ook snel door naar een andere coupé zodra ze in de gaten hebben dat ze in een stiltecoupé zitten en toch willen praten. En terecht.

Er zijn mensen die het hele idee van een stiltecoupé onzin vinden. Prima, maar die coupés bestaan nu eenmaal, kennelijk voorzien ze in een behoefte. Uiteraard is het ieders vrije keus om hier al dan niet gebruik van te maken. Persoonlijk vind ik het wel lekker, die rust.

Pannenkoekenbakkerij - Pieter Aertsen
Stil was het overigens ook niet in voornoemd museum, integendeel. Dankzij de Museumjaarkaart, de media-aandacht voor groots opgezette exposities en wat al meer, is het museumbezoek de laatste twintig jaar gigantisch gestegen. En evenals laatst in Amsterdam 'Van Gogh en Munch' stond ook hier een - weliswaar iets kleinere - rij voor de kassa's. De publieke belangstelling is zó groot dat de expositie met een week is verlengd: tot en met 24 januari kun je nog genieten van de unieke schilderijen waarop het dagelijks leven in de 16de eeuw wordt verbeeld.

The Purchase Contract - Quinten Masys
De bezoeker wordt meegevoerd in de wereld van bordelen, schaatsende menigten, dansende boeren en ongelijke liefde. In zo'n veertig schilderijen en evenzoveel prenten wordt met veel ironie, satire en zelfspot de maatschappij weerspiegeld.

Strijd tussen vasten en carnaval - Pieter Bruegel de Oude
Soms is er sprake van een moraal, maar de humor overheerst. Niets ontsnapte aan de aandacht van de kunstenaars. Jheronimus (Jeroen) Bosch begon rond 1500 met het schilderen van het dagelijks leven. Waarom hij dit ging doen is niet bekend, maar het resultaat is fenomenaal,

The Tearful Bride - Jan Sanders van Hemessen

De generatie na hem met onder anderen Lucas van Leyden, Marinus van Reymerswale, Jan Sanders van Hemessen en Quinten Massys, zette de schilderkunst op zijn kop. De boerentaferelen, feestvierders en muzikanten van Pieter Bruegel de Oude vormden de afsluiting van pioniers.

De boer en de vogelneststroper - Pieter Bruegel de Oude

Het is de eerste keer dat deze bijzondere geschiedenis in een tentoonstelling wordt verteld. Met bruiklenen van musea en particulieren uit New York, New Orleans, Wenen, Madrid en Berlijn brengt Museum Boijmans van Beuningen topstukken uit de hele wereld bijeen.

Wie geïnteresseerd is en de tijd heeft, over deze tentoonstelling zijn diverse symposia gehouden en lezingen gegeven. Deze kunt u op deze site van Arttube.nl checken! Met onder andere lezingen van Herman Pleij (altijd lachen). Best de moeite waard!                                          


Geen opmerkingen:

Een reactie posten