zondag 7 augustus 2016

Uitwaaien in Gelderland en Delfland

Het afgelopen weekend stond in het teken van beweging, In de buitenlucht uiteraard, maar dat zijn jullie wel gewend van de cultuurbarbaar.

Vanmorgen (zondag) was de vierde keer dat ik deelnam aan de Kerkpolderloop. Ditmaal niet bij IJsclub Bertus, maar bij Sportcenter Allround. En weer ging ik met de bus (tweemaal bus incl. overstap), bij halte Schoolstraat in Den Hoorn uitstappen en dan naar de Mozartlaan, richting Bertus maar even daarvoor rechtsaf naar voornoemd sportcentrum. Later kwam ik er achter dat dit onnodig omlopen is, want Sportcenter Allround ligt nog geen honderd meter verwijderd van de uitstaphalte.

Het was bewolkt en aan de frisse kant, maar eenmaal 'on the move' bleek het toch warmer dan verwacht.

Het lopen ging weer goed, ik bleef in het kielzog van Ellen M. lopen en dat ging prima, op die manier bereikten we ook de finish. Tijd was een paar seconden langzamer dan vorige week bij Bertus, 25 minuten en 21 seconden. Tevreden!

Gelderse dreven

Gisteren (zaterdag) was het weer tijd voor de wandeling met De Doornvogels. Wij (Walter en ik) reisden vanaf Den Haag CS naar Utrecht, en van daaruit met de trein naar Arnhem en het laatste stuk met der sprinter naar Oosterbeek. Daar hadden we afgesproken met de anderen, uiteindelijk werden dat in totaal zeven personen.

Het werd een wandeling met een wat merkwaardige lading. Zo zouden we naar de top van de hemel gaan (Via de Hemelse Berg zijn we daar ook geweest), we passeerden gedenkmonumenten van in de eerste en tweede wereldoorlog gevallenen en bezochten een kerkje met een begraafplaats. En of dat al niet genoeg was, kwamen we onderweg daadwerkelijk de man met de zeis tegen...

Gelukkig bleek de wandeling minder dodelijk of zwaarmoedig te zijn. De route liep over mooie landgoeden en door parken en bossen. Bijzonder was ook het Heveadorp, dat nogal verscholen in de bossen ligt. Ik ben daar nog nooit geweest maar het is een dorp met mooie huizen en een bijzondere geschiedenis.

We hielden het overwegend droog, maar net toen het begon te regenen en de waren we bij uitspanning De Westerbouwing. Weliswaar wat de uitspanning gesloten, maar onder de overdekking zaten we droog met een magnifiek uitzicht over de rivier en de John Fosterbrug tot in Duitsland toe. Na een minuut of twintig klaarde het op, de rest van de wandeling hielden we het droog.

Na in Oosterbeek de wandeldag in het plaatselijke pannenkoekenrestaurant op gepaste wijze te hebben afgesloten, ging ieder weer zijns of haars weegs.

Het is een kort verslag voor mijn doen, ik weet het, maar er zijn nogal wat huiselijke verplichtingen en bovendien wil ik naar Zomergasten kijken. Maar wie iets meer wil zien van de wandeling, verwijs ik graag naar bijgaand foto-album.