zondag 30 april 2017

The Essex Experience Walk 2017

Hardlopen was er het afgelopen weekend niet bij, maar wandelen des te meer. Evenals vorig jaar waagde ik mij met 51 anderen aan de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk om aldaar deel te nemen aan de Essex Experience Walk. Op basis van eerdere ervaringen - niet in de laatste plaats met de voortreffelijke organisatie door het driemanschap Jo(han) Knoester, Wouter van der Bilt en Jaap van Eyk - zou dit ongetwijfeld een schitterende wandeling worden.

Vrijdagavond ging ik met de bus naar Hoek van Holland. Niet met de trein, want het station Hoek van Holland (Haven) is tijdelijk buiten gebruik vanwege de aanleg van een metrolijn van Rotterdam naar 'De Hoek'. Dat project zal naar verwachting in september 2018 zijn voltooid.

In de aankomsthal overhandigde Johan ons een keurige envelop met inhoud: plattegrondjes van Harwich en Colchester, een Boarding Card, informatieboekje over de boot (Stena Britannica). Daarna volgde het ritueel van wandelen via diverse overdekte wandelpassages met roltrappen en paspoortcontroles naar de boot, waar we meteen van onze hut gebruik konden maken. Afgezien van een biertje in een van de lounges later op de avond, heb ik veel tv gekeken: DWDD, Pauw, Ilja Gort in Italië, Nieuwsuur enzovoorts.
Die boot is trouwens geweldig, het is meer een drijvend hotel, daarover hier meer.

Na een deels doorwaakte nacht 's ochtends toch vroeg op. Dit temeer omdat wij vanwege de veranderde tijdzone een uur eerder uit de veren moesten. Meteen maar even onder de douche en daarna naar Dek 9 voor 'een klein ontbijt' in een van de zij-lounges. Na de ontscheping bracht een transferbus de 'voetpassagiers' van boot naar terminal waar we via het perron het busstation konden bereiken. Voor mij een meer dan bekend terrein, in het verleden gingen we menigmaal met een bus of dubbeldekker van daaruit naar een lokatie in Harwich om deel te nemen aan de Discovery Run.

In Harwich stapten we uit en begonnen we aan de wandeling. We kwamen langs diverse markante locaties zoals de vuurtoren (Lighthouse), 'The Electric Palace' (de oudste bioscoop van England) en diverse andere objecten op de route langs het strand, deels over de kade en een boulevard. Tijdens de Discovery Runs hebben we hier menigmaal overheen gerend.

Op een gegeven moment ging het stadsdeel van Harwich over in een uitgestrekt natuurgebied. De gele schittering van koolzaadvelden waarlangs wij vorig jaar trokken was nu - of op deze lokatie - een stuk minder, maar evengoed was het een fraai en afwisselend landschap met uitgestrekte vergezichten.

Er kon 14, 21, 25 en 30 km worden gewandeld. Onderweg hebben wij nog gepauzeerd bij de Little Oakley Football Club waar wij gastvrij werden onthaald met koffie en koekjes, en op het ca. 25 kilometer punt bij The Strangers Public House voor de lunch met soep en broodjes. Zelf hield ik het daarna voor gezien, want ik wilde nog wat tijd doorbrengen in Colchester.

De wandelroute zelf is trouwens hier te downloaden. Essex Walks: The Essex Way.

's Middags, na de busrit van Bradfield naar Colchester, streek ik met twee medelopers op een terras neer. Gezellig 'bierend' (Heineken), waarna een van ons, Dirk Monsma, opeens zin kreeg in een zogeheten 'Wet Shave' beurt bij een turkse kapper naast de pub. In de tijd dat ik een 'ommetje tussendoor' maakte werd hij geknipt, geschoren en onderging hij - naar hij later vertelde - een uitgebreide gezichts- en handmassage. Eerlijk is eerlijk: zelden zo'n goedgeschoren manspersoon gezien.

Weer later arriveerden de laatste lopers van onze groep in Colchester, waarna men - ieder voor zich - 'ergens' ging eten. Johan leidde ons groepje naar een leuke 'typical British' pub, waar het bier best was maar ook de maaltijden. Helaas waren de laatste drie porties 'Fish and Chips' nèt besteld, dus Johan en ik hebben als alternatief een soort krokante kip-nuggets met chips (patat) en gefrituurde ui-ringen besteld. Wat ook goed te doen was.

Daarna even door Colchester gelopen in afwachting van de bus die ons om 08:30 uur naar Harwich terug zou brengen. Martin den Heijer en ik 'sneakten' nog een of andere luxueus ogende ijszaak in, waar we na enig wachten een voortreffelijke 'scone' scoorden met aardbeienijs voor Martin en chocoladeijs met slagroom voor mij. Daarna in de beschutting van een abri - want de het werd weer aardig koud met die wind - gewacht op de bus. Tegen half negen kwamen steeds meer van onze loopgenoten, gelukkig liet de bus niet lang op zich wachten.

Uiteindelijk weer netjes op tijd in Harwich en op de boot 'Stena Hollandia' die voor een rustige overtocht zorgde. Om acht uur waren we in Hoek van Holland. Afscheid genomen en veel 'tot de (of een) volgende keer!' over en weer. Wat mij betreft komt die volgende keer er zeker wel!

Meer foto's van deze mooie wandeling staan in mijn album, maar zijn ook via deze site te bezichtigen!

Unknown zei

Fred, geweldige foto's en een leuk blog bij de wandeling van afgelopen zaterdag. Je hebt een geweldig oog voor detail. Misschien tot in het najaar voor een vervolg op deze wandeling.

Fred van der Gon Netscher zei

Dank je Han! Het was weer mooi. Wat mij betreft is het zeker niet de laatste keer dat ik meeloop. Of het oktober wordt weet ik nog niet maar volgend jaar ben ik zo mogelijk weer van de partij!