zaterdag 15 april 2017

Naar de bollen!


Naar de bollen

Tekst: Jacques van Tol Muziek: Louis Davids (1933)

Wanneer de bollen bloeien in hun wondertere kleuren
En zoetbedwelmend geuren
Daar ginds bij Hillegom
Dan zegt Moe: “Pa, de bloemenvelden maggen we niet missen”
Maar Pa bromt: “Ik ga vissen
Wat zie je aan zo’n blom”
Na enige discussie komt er een echtelijke wrijving
Ma wenst hem een verstijving
Of ‘n taam’lijk dik gezwel
Pa snapt het niet direct
En staat eerst wat verwonderd
Zegt dan: “Ben je be…reid schat”
En daar gaat het heele stel

refrein:

    Naar de bollen
    Naar die prachtige bollen
    Waar je sprakeloos geniet
    Van de kleuren, die je ziet
    Naar de bollen
    Die heerlijke bollen
    Want die zie je maar eenmaal in het jaar 



Men ziet de cavalcade in een moterbussie stappen
De kind’ren ginnegappen
En deinen heen en weer
Ma trapt een mag’ren heer
Die z’in de bus passeren moeten
Een beurs plekkie in z’n voeten
En lispelt: “V’rekskuzeer”
“Marietje”, zegt Ma, “Zit niet aldoor in je neus te pulken”
Het kind gaat aan het bulken
En Pa vermaant z’n vrouw
“Dat jij ‘t niet gracieus vindt
Het is je eigen neus, kind
Ze pulkt toch niet in die giechel van jou” 

refrein


Bij ‘t dolen door de velden slaakt Marietje plots’ling kreten
“Een slang het me gebeten
Ik ga het hoekie om”
Ma zegt: “Het is een fietsband, leg niet zo gemeen te janken
Dat he’ j’ aan j’ vaar te danken
Die wou toch naar Hillegom”
Ze peinst over een frontaanval, gevolgd door ‘n tatouage
Zegt iets over een blamage
Zo’n dikke dronken os
Pa zegt: “Oud fregat
Wat let me of ik nek je”
Draait onder dat gesprekje
Een paar ledematen los

refrein


Meer foto's van onze mooie bollenvelden staan hier!



Maar het bleef niet bij Hillegom en de bollen, iets eerder deze dag was ik in de Hortus Botanicus in Leiden. Ook daar staat nu veel in lentebloei. Het was er erg druk trouwens. In het winkeltje van het bezoekerscentrum kocht ik nog wat voor 'thuis' (plakplaatjes van zangvogels, kruidenthee en zonnebloempitten). Hieronder enkele foto's van de Hortus op dit moment, meer foto's staan hier.


Geen opmerkingen: