zondag 2 april 2017

Zandmotorrun aan de zijlijn


Meestal doe ik in het weekend wel mee aan een of ander loopje of loop, maar uitzonderingen moeten er zijn om de regel te bevestigen. De wandeling van zaterdag reken ik uiteraard niet mee.

Niet dat er niets te lopen viel: in Delft had je de AV 40 prestatieloop, een week of twee terug had ik de Braassemloop in mijn hoofd, ook was de Zandmotorrun even voorbij Kijkduin een optie.

Maar vanmorgen voelde ik het al: ik had domweg geen zin om ergens aan mee te doen. Wel besloot ik om voor mezelf een stukje te lopen. Mijn intuïtie had mij niet bedrogen: zelfs dat 'voor mezelf' lopen ging niet, het werd een vreemde mix van wandelen en korte stukjes joggen. Evenals tijdens de wandeling van gisteren had ik last van zware, wat 'verzuurde' benen en gevoelige knieën, waarschijnlijk vanwege een mix van tè hard trainen afgelopen woensdag en te zwaar trappen op de fiets een dag later. Wat overigens aanleiding was om mijn ijzeren paard bij de fietsenmaker te brengen voor een onderhoudsbeurt.

Wel liep/jogde ik via het strand naar Kijkduin en van daar uit naar het start/finishgebied van de Zandmotorrun. Op het moment dat de 5- en 10km lopers van start gingen (11:00 uur) was ik er. Toch leuk om even te kijken en zo mogelijk wat foto's te maken van bekenden.

De 5 km lopers zouden twee-en-een-halve kilometer richting zandmotor lopen, en via het keerpunt aldaar weer terug. Ondanks dat het groen-geel van onze club niet sterk vertegenwoordigd was, finishde één van deze shirtdragers - Geurt Jan van der Meiden - als tweede loper. Zie ook hier.





Wat opviel was dat de tijden die werden gelopen best goed waren, in elk geval beter dan je op grond van het zware parcours - met veel stukken mul zand - zou verwachten.

Hoe er door iedereen gelopen is en in welke tijd, weten alleen de lopers zelf, want er zijn geen uitslagenlijsten net als bij de Meeuwen- en Makrelenloop. Waarschijnlijk is dat omdat het bij die lopen meer om 'evenement-beleving' gaat dan om een tijd. De laatste tijd hoor ik van veel lopers dat zij zo'n lijst onbelangrijk vinden. Misschien ben ik een uitzondering want of je nou topper, tobber of middenmoter bent, het blijft leuk om aan de hand van uitslagen prestaties van jezelf en anderen te vergelijken, te analyseren of te evalueren. En interesseert dat alles je niet zo, dan is zo'n lijst altijd een mooi aandenken!


Hierbij enkele foto's van clubgenoten en bekenden die aan deze run hebben deelgenomen.

Ook van de 10 kilometer kon ik nog enkele bekenden zien finishen, onder wie Brenda Schuurkamp van RTC, José Xavier en Hans Verbeek, zoals steeds op blote voeten.





Na de loop weer naar huis gelopen, op dezelfde manier al ik gekomen was: half joggend, half wandelend. Eenmaal thuis weer de handen uit de mouwen, want ik ben al een paar dagen bezig een stuk boom inclusief houtige wortels uit de grond te krijgen, daarvoor in de plaats komt iets anders. Valt niet mee, ik graaf en zaag me ongans maar er zit nauwelijks beweging in. Laten we maar hopen dat de aanhouder wint...

Geen opmerkingen: