donderdag 13 april 2017

Coopertijd!

Lekker pittig groepje ('The High Fives') klaar voor een rappe coopertest
Wat vliegt de tijd! Het is alweer ruim vijf jaar geleden dat de aloude coopertest in ere werd hersteld. Dat wil zeggen, bij onze vereniging Haag Atletiek. Dit op initiatief van en met dank aan Jan Passchier, die zich vanaf dat moment (maart 2012) intensief heeft bezig gehouden met de organisatie, bijgestaan door onder anderen Boudewijn, Frank, Frits, Henk, Pierre, Hizkia en Michel.

Veel langer geleden - zeg in de jaren zeventig/tachtig van de vorige eeuw - was het Joop Teljeur, de welhaast legendarische organisator van prestatielopen en coopertesten in de regio Den Haag, die met zijn team (onder wie zijn echtgenote) de coopertesten bij 'Haag' (toen nog V&LTC) organiseerde. Je had toen van die boekjes, vergelijkbaar met de trimloopboekjes, waarin iedere keer nadat je een coopertest had gedaan de resultaten werden aangetekend.

Ook de heer Carel Knoester zette zijn beste beentje voor...
Echter aan alle mooie dingen komt een eind, totdat Jan P. cs. vele jaren later de draad van de Coopertesten weer oppakte. Dat was in maart 2012. Aanvankelijk viel het enthousiasme om deel te nemen wat tegen, maar inmiddels maken deze 12-minuten sessies deel uit van het trainingsprogramma en zijn bepaalde series al ruim van tevoren volgeboekt.

Gisteren (12 april) was de eerste van zes coopertesten die dit jaar worden georganiseerd. De volgende is op 3 mei, daarna is er nog een op 7 juni, 9 augustus, 6 september en 4 oktober, allemaal op een woensdag.
Joop Teljeur en Dick Passchier in 2012

Zelf deed ik mee aan de allereerste serie: vanwege lichtelijk 'lappenmandachtige' verschijnselen (verkoudheid) had ik mij vrij laat ingeschreven maar er waren nog wat 'gaatjes' over. Om kwart voor zes was ik al bij de club, waar ik mijn startnummer kon ophalen.

Nu had ik mijn wedstrijdschoentjes meegenomen, tenminste dat dacht ik. Lekker licht, geen demping, dat scheelt toch gauw zo'n tien meter, misschien wel meer. In de kleedkamer bleek echter dat ik twee verschillende schoenen van nagenoeg dezelfde kleur had meegenomen.

Suf, nou ja, dan maar op mijn logge trainingsschoenen, mijn hoka's. Die eerste groep die om 18:30 uur van start ging, bleek nogal gevarieerd van samenstelling: een stuk of wat jonge maar wel rappe kinderen, een pittig doorlopende groepsgenote (Patty) en enkele oudere heren waar ik mijzelf uiteraard ook toe reken.

Ik ging in een relatief rustig tempo de eerste ronde in - mede op aanraden van een aantal leeftijdgenoten die mij te enthousiast voor mijn jaren vinden - en dat ging goed, 1'55'' op de eerste 400 meter. Desondanks kon ik dat tempo van lieverlee niet helemaal vasthouden en hield het voor mij bij 2386 meter op.  Geen reden tot klagen, vorig jaar behaalde ik bij de eerste coopertest ook dat resultaat, maar later in het jaar haalde ik 2511 meter. Ook dat is niet te vergelijken met de ca. 3300 meter uit mijn jeugd, maar ik ga wel proberen om de volgende keer (2 mei dus) wat meters aan het resultaat van gisteren toe te voegen.



Later - nadat ik mij had gedouchd, omgekleed en van een heerlijk bord pasta had genoten (met dank aan Cor van der Geest) - heb ik nog even staan kijken naar de verrichtingen van enkele groepen, waaronder groep 5.  Een fikse afvaardiging van die 'Wim Hartman' groep (inclusief hemzelf) was van de partij, alsook een aantal 'snelle jongens' van AV Sparta.

Weer later ging ik kijken bij een aantal lopers van de groep 'Henk Kop' maar toen was het te donker om foto's te maken.


Op deze site staan de resultaten van de lopers op de coopertesten van de afgelopen jaren. Dus ook die van deze frisse woensdagavond, waarbij er trouwens aardig wat wind stond. Overigens heb ik niet de indruk dat dit veel invloed heeft gehad op de resultaten van de lopers.

Geen opmerkingen: