maandag 20 februari 2023

Running Blind en Suze Robertson

De afgelopen week heb ik weer de nodige wandelkilometers afgelegd en een paar keer hardgelopen. Maandag, dinsdag  en zaterdag zo'n tien kilometer wandelen per dag. Woensdag na het bezoek aan het krachthonk en het gezamenlijk koffie drinken erna, gingen Ton, Vincent en ik lopen volgens het schema 4x2minuten tempo, en dat tweemaal. Deels op het grasveld achter het clubhuis, deels op de baan. 

In het weekend heb ik niet aan een loopje - voor zover ze al in de regio waren (not) - meegedaan. Wel heb ik zondag op het sportpark Laan van Poot en in het duingebied daarachter, ook deels op het strand, wandelend en deels joggend van punt naar punt, foto's gemaakt van de deelnemers aan de Running Blind trailrun. Dat was een loop waarbij slechtziende en blinde hardlopers onder begeleiding van een 'goedziende' loper één of twee ronden (ca. 5 resp. 10 km) moesten afleggen, en dat over een mooi maar pittig parcours waarin alle trail-ingrediënten (verharde paden, zandpaden- en paadjes, klimmetjes, strand) aanwezig waren. 

De foto's van bovengenoemde trailrun staan hier.

Ook nog een beetje aan het schilderen geweest, maar moet nog een beetje in mijn 'flow' zien te komen. Misschien een beetje inspiratie opdoen in een museum. Dus zaterdagmiddag ging ik maar weer eens naar Museum Panorama Mesdag. Mooi weer, dus dat werd wandelen.

Niet zozeer vanwege dat panorama dat ik in mijn leven al tig keren heb gezien. Meer iets voor touristen zou je zeggen. Dat neemt niet weg dat dit werk steeds opnieuw grote indruk maakt, het lijkt wel of je buiten staat en uitkijkt op zee en het Scheveningen van de 19e eeuw, met alle bedrijvigheid van dien.

Waar ik echter vooral voor kwam was de expositie van Suze Robertson. Geen Engelse, Amerikaanse of Australische kunstenares maar een Haagse dame (1855 - 1922) die tot de grootste en vernieuwende  kunstenaars van haar tijd werd - en wordt - gerekend. Een toegewijde, eigenzinnige en moderne persoonlijkheid. Zij was ook een van de eerste vrouwelijke beroepskunstenaars in Nederland. Ze schilderde en tekende stillevens, naakten, stadsgezichten en vrouwen in sobere interieurs. Alledaagse onderwerpen, maar zij verbeeldde die op een buitengewone manier, waardoor haar werk een zekere verstilling en tijdloosheid krijgt.


Kortom: voor wie van schilderkunst houdt, kan ik de expositie met het werk van Suze Robertson van harte aanbevelen. Maar haast u niet al te langzaam, want haar schilderkunst is tot 5 maart 2023 te bezichtigen in Museum Panorama Mesdag (Zeestraat 65, Den Haag). Niet te verwarren met Museum Mesdag aan de Laan van Meerdervoort!

Geen opmerkingen: