zondag 19 november 2023

Cross na aardse en hemelse geneugten

Vandaag weer eens aan een recreatieve korte cross deelgenomen bij The Hague Road Runners, mijn 'oude cluppie'. De meeste deelnemers deden mee aan de lange cross (ca. 7,5 kilometer naar verluidt) die voor het wedstrijdklassement geldt, maar voor mij ging het gewoon om meedoen voor de fun. 



Gelukkig werd het relatief mooi weer, met zelfs een beetje zon, en was het parcours lang zo drassig niet als verwacht. Ik heb de twee ronden over het mooie bosrijke parcours volbracht, en ook al gaat het niet meer snel, toch wel tevreden.  Na afloop met een paar clubgenoten op de foto (onder wie Sandra, Francis en Carel) en weer later onder het genot van koffie en pannenkoek nog wat nagepraat met Pieter Fris (trainer bij Sparta en ooit een snelle regionale loper), Mattijs, Marlon en Jan G. 

Wat het weer betreft was het een erg somber en nat weekend, vooral zaterdag. Toen gingen wij met de hele familie kijken naar de intocht van Sinterklaas. Verzamelpunt was bij ons thuis, waar wij voor koffie met versnaperingen en de lunch hadden gezorgd. Daarna met twee auto's naar de Frederik Hendriklaan.

Ondertussen kwam de regen bij bakken uit de hemel en dat werd niet minder toen we een plaatsje zochten langs de route. De paraplu's boden amper soelaas. Het duurde niet lang of we sopten in onze schoenen maar de stoet kwam ook al snel langs waarbij de slechtgewassen pieten de handen van de kleintjes vulden met snoep en pepernoten. Die waren in ieder geval blij en daar gaat het uiteindelijk om.

Terwijl de anderen een lokatie zochten om koffie te drinken, ging deze opa terug naar huis om zich om te kleden en vervolgens naar de door Arne gearrangeerde Bierproefmiddag te gaan. Omdat de tram naar Loosduinen vanwege de intocht niet de gebruikelijke route reed, moest er weer een flink eind worden gelopen door de nattigheid, maar uiteindelijk was ik ter bestemde plekke. Kon toch nog een paar uurtjes meedoen met het nuttigen van lekkere herfstbokbiertjes en allerlei versnaperingen waaronder een stoofpotje met rijst van Ton, chocoladetaart van Robert, Appeltaart van Rob en chocolade-dadel-notentaart van Frank. Alles was heel lekker.

Al met al was het weer gezellig!

Requiems

In de hemel is geen bier, daarom was het goed die middag bier te hebben gedronken alvorens open te staan voor hemelse ervaringen. Die kwamen 's avonds.

Toen ging ik met de bus naar De Nieuwe Badkapel aan de Nieuwe Parklaan om een concert van het Haags Toonkunstkoor bij te wonen. Dit omdat koorlid en clubvriendin Marlies Alberts ons op dat concert had geattendeerd en een kaartje had gereserveerd.

Er was veel belangstelling van  het publiek, een uitverkochte kerk! Nu ben ik, hoewel opgegroeid in een licht-klassieke (operette)omgeving, niet zo van de klassieke muziek, al ga ik bijna elk jaar naar de Matthaus Passion. Het werk van Maurice Duruflé en Gabriel Fauré was mij echter minder tot niet bekend. Maar de uitvoeringen van de door hen gecomponeerde requiems werden deze avond wonderschoon vertolkt door de het koor, begeleid door het Ars Musica Orkest en onder leiding van dirigent Patrick van der Linden. Ook werd er nog werk van Claude Debussy vertolkt. 

Er was een korte pauze, waarbij ik van balkon wisselde. Eerst zat ik bij Paul V. en Paul K. maar ik kreeg een beetje nekkkramp en had ook geen totaaloverzicht van het optredende koor. Omdat er echter een duurder kaartje voor mij was gereserveerd mocht ik op het frontbalkon plaatsnemen.

Na afloop weer terug met de bus, die vlak voor de Badkapel stopt en uiteraard meteen volstroomde met concertgangers. Thuisgekomen nog wat (alternatieve) nieuwsprogramma's en muziek geluisterd en dan naar bed. De volgende ochtend voelde niet goed: geen zin om te gaan lopen, kort geslapen, algehele stramheid en lage rugpijn. In de loop van de ochtend ging het wat beter en toch maar de weg naar Wassenaar ondernomen. En dan zijn we weer bij het begin van dit bericht...

Geen opmerkingen: