donderdag 2 mei 2019

Via Brugge en Gent tot Plaswijck

Voor mij was het een speciale ervaring: na een lang leven in de regio bezocht ik een recreatiepark dat al 95 jaar bestaat maar waar ik nooit eerder van gehoord had. Laat staan bezocht! Een typisch geval van 'speak for yourself' want 'Plaswijckpark' is een begrip bij jong en oud, zoveel werd mij wel duidelijk.

Wij waren daar met familie in verband met de eerste verjaardag van onze jongste kleindochter. Wat een mooi, aantrekkelijk park is dit, een feest om er te vertoeven, in de eerste plaats voor kinderen maar ouderen hoeven er zich niet te vervelen.

Er zijn waterfietsen (in de vorm van reusachtige zwanen), er is een verkeerstuin, een 'soort van' zwembad, een boemeltreintje, een carroussel, een restaurant en een aantrekkelijke kleinschalige dierentuin met bijzondere dieren die je elders niet vaak ziet. Zoals een witte kangoeroe, wolharige varkens, eigenzinnige alpaca's, nandoes, mara's en bijzondere watervogels waaronder meer dan tien soorten veelkleurige eenden. Een stevig gebouwde verzorger die er naar eigen zeggen ruim veertig jaar werkt gaf een rondleiding waarbij zeldzame halfapen, otters, stokstaartjes, prairiehonden en beverratten werden gevoerd.

Maar wat dat alles met Brugge en Gent te maken heeft! Niet veel, maar aangezien tegenwoordig bijna iedereen de hele wereld afreist zal ik daar niet teveel over uitwijden. Niet dat dit mij gaat lukken, maar laat de foto's voor zich spreken.

Brugge

Na een voorspoedige treinreis kwamen we zondag in Brugge aan. Vanaf het station was het een klein stukje wandelen naar Hotel Academie, in een straatje vlak bij het Minnewater, waar we naderhand hebben gewandeld en waar ik op dag 2 (maandagochtend derhalve) vlak voor het ontbijt ook drie kwartier heb hardgelopen.

Het was een prima hotel met dito kamer, ook het buffetontbijt de volgende dag was zeer uitgebreid maar ook aan de prijs (bijna twintig euro p.p.) dus hebben we bij het tegenoverliggende bakkertje aan de overkant in een prachtig ingerichte ontbijtsalon genoten van een kleinschalig Frans ontbijt met croissants en prima koffie. Dat was meer dan genoeg, want we zaten nog vol van de avond ervoor. Toen hadden we in restaurant Gran Kaffee de Passage heerlijk gegeten: vlaamse stoverij met als garnituur onder meer een tot de nok toe met frietjes gevulde schaal, krokant gebakken. Best een goed en populair restaurant trouwens, zeker aan te raden.

Saillant detail: rechts naast mij zat een echtpaar uit Australië en aan de tafel links van mij een ander echtpaar dat wij deze dagen tot driemaal toe op andere locaties zijn tegengekomen, ook de volgende dag in Gent, bij museum SMAK.

Verder veel gewandeld uiteraard. En af en toe een pintje gevat, dat hoort er bij. We waren al eerder in Brugge, maar het blijft een genoegen om door dit prachtige stadje met mooie oude gebouwen te kuieren. Wel erg toeristisch natuurlijk maar waar is dat tegenwoordig niet zo.

Op maandag waren veel musea gesloten, maar gelukkig niet het Diamantmuseum.

Na een wandeling door het Minnewaterpark en een bezoek aan het Astridpark liepen we via de vele straatjes met chocolaterieën terug naar dat museum. De man die eerder aan de kassa zat bij de toegang, was naderhand ook gids bij de demonstratie waarbij veel informatie werd verstrekt. Best interessant.

Gent

's Middags gingen we naar Gent. Vanaf station Gent Sint Pieters was het even lopen naar het volgende logeeradres, Garden in the City. Dat bleek bijna aan het eind van een vrij onaantrekkelijke, bijna armoedig aandoende straat te zijn, en de toegang was een simpele deur waar je moest aanbellen. Een enthousiaste man deed de deur open en heette ons van harte welkom. Het bleek dat hij met zijn uit Avignon afkomstige vriend bewoner van dit huis was, waarvan hij het bovenste deel en een pand dat op de achtertuin aansloot verhuurde. Tot onze verrassing bleek de hotelkamer waar hij ons naartoe geleidde niet minder dan een compleet appartement te zijn met een zitbak, tv., kamer ensuite met een complete keuken, een zijkeuken met douche en slaapkamer.

Uiteraard nog even Gent verkend. Hoewel wij ook hier eerder waren, gingen we nu naar het historisch centrum vanuit een andere richting. Alles is er in ieder geval goed beloopbaar.

Wel grappig was dat we langs een plein kwamen waar een groot sportevenement plaatsvond: een 12uurs estafette voor studenten. Daarbij moesten teams steeds over een afstand van 350 meter rennen en het stokje overgeven aan de volgende loper.

De volgende dag ook nu weer een stukje hardgelopen voor het ontbijt, ditmaal door het Citadelpark.

Het ontbijt op de begane grond bleek verrassend goed en uitgebreid. Met onder meer allerlei soorten broodjes en heerlijke taart (geheim recept van een tante), ook zelfgebakken brood en diverse zelfgemaakte jams, Je kon plaatsnemen aan een grote, langwerpige houten tafel met zicht op de immens grote achtertuin. Zeer goede aangename start van de dag!

Op deze laatste dag bezochten we een museum waar we de vorige keer (2016) niet aan toe zijn gekomen, namelijk het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK). De bekende 'kunstpaus'  Jan Hoet, een Vlaamse curator die zich bezighield met het bestuderen, begeleiden en beschermen van hedendaagse beeldende kunst, was mede-oprichter van dit museum.

Nu ben ik niet zo'n uitgesproken liefhebber van actuele kunst (vaak te megalomaan, overdreven pretentieus en veel 'nieuwe kleren van de keizer-gedoe' naar mijn smaak) maar hier zag ik toch een aantal heel bijzondere dingen. Een gratis brochure 'Highlights for a Future' gaf zeer relevante info over de totale collectie. Bijna noodzakelijk als je een beeld wilt krijgen over de drijfveren van de diverse kunstenaars en de betekenis van hun werk.

Meer foto's van Brugge staan hier....