dinsdag 14 mei 2019

Doornvogel gevlogen

Vandaag namen wij afscheid van Hugo Verschoor, sinds jaar en dag organisator en gids van de (informele) wandelgroep De Doornvogels. Blakend van levenslust en energie, ging zijn gezondheid langzaam maar zeker achteruit na een hersenbloeding in 2017. Vorige week overleed hij in verzorgingshuis Het Zonnehuis. De dankdienst vond plaats in de mooie sfeervolle Ontmoetingskapel in Maarn, met zang, fotopresentatie en herinneringen. Wandelgenote Dea en ik mochten ook een woordje doen.

Afsluitende maaltijd na een van de wandelingen (Groeneveld)
Dat ik dit nogal persoonlijke bericht op deze plek meldt, heeft te maken met het feit dat mijn weblog 'De Cultuurbarbaar' is vernoemd naar het gelijkmatige blad - uitgave van het ministerie - waarvan Hugo hoofdredacteur was. Naderhand mocht ik hem opvolgen. Verder is er in de loop van bijna twintig jaar heel wat afgewandeld met de eigenzinnige, maar immer hartelijke en opgewekte Hugo. Dat besefte ik pas toen ik vorige week de diverse digitale 'Doornvogels' albums doornam om een fotoselectie te maken.

De wandelingen waren - en blijven nog steeds - op de eerste zaterdag van de maand. Waar zijn we niet geweest? Kaapse Bossen, Overijssel, Hoge Veluwe, Texel, Utrechtse Heuvelrug, Kennemerduinen. 's Zomers gingen we (de Doornvogels of een wisselende delegatie daarvan) meermalen naar Frankrijk (Picardië) waar Hugo met zijn vrouw Rineke een huisje in Pierrefonds had.

Oosterbeek
Ook daar hebben we heel wat afgewandeld in de prachtige omgeving met vele bossen, pittoreske, typisch Franse dorpjes en uitgestrekte landerijen. Ook werden vanuit Pierrefonds meermalen uitstapjes naar Parijs en Normandië gemaakt.

In het begin - rond 1995 - maakte Hugo wandelingen met Walter (gemeenschappelijke collega en wandelvriend) door onder meer Frankrijk, Italië en Monaco.

Zelf maakte ik met Hugo in 2002 een reis door Europa waarbij we  Joego-Slavië, Istrië - inclusief Pula en het eiland Krk - en Italië (Venetië) bezochten, en op de terugtocht ook Duitsland.

Reeuwijkse Plassen
Een kleine compilatie van diverse wandelingen gaat hierbij. Ter nagedachtenis!

Austerlitz-Bornia

Hugo bestudeert de kaart...
Normandië

Pierrefonds
Boerderijtje in Picardië

Overijssel

Geen opmerkingen: