woensdag 13 januari 2021

Op bezoek bij gevederde dwaalgast


Na het grauwe weer van de afgelopen week was de zon vandaag meer dan welkom. Mooie dag om er op uit te gaan. Ditmaal op de fiets, wat al een tijd geleden is. Dat wil zeggen, maandag pakte ik nog even de fiets, maar eenmaal in Kijkduin maakte ik rechtsomkeert. Wat een akelig, somber en koud rotweer was het, bovendien protesteerden mijn knieën hevig. Desondanks heb ik gisteren (dinsdag) nog een uurtje hardgelopen hoewel dat die naam niet mag hebben. Alles deed pijn deed en er zat lood in de hardloopschoenen.



Hoe dan ook ging het fietsen vandaag beter, weliswaar rustig peddelend toch ruim dertig kilometer weggetrapt. De tocht ging deels via de Monsterseweg, deels via de duinen naar Terheijde en verder, einddoel Hoek van Holland. Een mooie tocht met constant de januarizon op mijn kop en wind tegen, dat dan wel weer. 

Eerlijk gezegd had ik ook een concreet doel: proberen de pestvogel te spotten!

Onder vogelaars is het inmiddels genoegzaam bekend dat de pestvogel zich sinds enkele weken in de Kapittelduinen ophoudt. Hoewel er in sommige winters sprake kan zijn van een invasie van deze vogels, vooral op de Waddeneilanden, ging het in dit geval om één exemplaar. Dus toch spannend. Eenmaal in 'De Hoek' vroeg ik aan enkele willekeurige wandelaars waar de pestvogel te vinden was. Geen verbaasde reacties, zij wezen mij keurig de weg. 

Uiteindelijk bereikte ik een 'soort van' parkeerplaats in het duingebied waar een twintigtal mensen met professioneel ogend foto-apparatuur in de richting keek van struikgewas met rode bessen. En ja hoor, daar zat  onze kleurige vriend. Pestvogels zijn gek op bessen, meer dan genoeg voor één zo'n vogel.

Heel wat foto's gemaakt van  uiteindelijk zijn drie daarvan goed gelukt. Maar ook op zowel de heen- als terugweg zag ik nog het een en ander. Deze heb ik samengevoegd in dit album.


1 opmerking:

Wim Kooij zei

prachtige foto's!!!! Ook de heggemus en de torenvalk fraai geportretteerd....