vrijdag 11 juni 2021

Doorhobbelen...


Voor de verandering weer een foto uit lang vervlogen tijden, bijna veertig jaar terug. Maar de afbeelding past wel bij onderstaande update.

Want tussen alle natuurplaatjes door wordt er ook heden ten dage nog gelopen. De laatste tijd zelfs meer, zeker vier keer in de week lopen en twee keer in de week krachttraining. 

Afgelopen woensdag (9 juni) liep ik voor het eerst sinds lange tijd weer mee in een groep. Nu loop ik graag in mijn eentje, ook vanwege een soort eigenwijsheid die bij de leeftijd (ervaring) hoort, maar toch: in een groep wordt je meer gestimuleerd om mee te gaan en niet te stoppen als het even wat moeilijk wordt. Het werd de groep van Chris, die ging om 18:00 uur van start bij de Bosjes van Pex. 

Die eerste keer ging - geheel volgens verwachting - niet van een leien dakje. Netjes achteraan gelopen, voor mij werd het 'even proberen'. Trainer van de dag was Sander, onder zijn leiding deden we een fartlektraining, eerst door Meer en Bosch, daarna via Kijkduin en een stuk strand terug naar Pex. Daar hebben we nog wat gedronken en van meegebrachte versnaperingen genoten op een bankje. 

Terugkijkend op mijn ervaring van de training: de versnellingen gingen redelijk maar zodra het iets langer werd of duinopwaarts ging, kwam ik duidelijk tekort en werd het afzien met vertraging. En duurlopen heb ik lang niet gedaan, wat betekende dat, eenmaal terug op het strand, mijn benen niet meer wilden en zelfs rustig joggen zwaar werd. Hoe dan ook toch nog vrij lang als hekkensluiter van de groep kunnen fungeren.

Donderdag een rustdagje - afgezien van wat wandelen en fietsen - en vrijdag (bij schrijven van dit stukje vandaag, 11 juni) vroeg uit de veren. Eerst naar de club voor de krachttraining. Na een half jaar niets-doen en de herstart drie weken geleden, kom ik weer een beetje in de buurt van waar ik in december ben gestopt.

Daarna nog meegelopen met de Vrijdagochtend baantraining groep van Maarten. Ditmaal liep ik meer tweehonderdjes dan ooit, acht van de tien. Ik liep ze gemiddeld in 55 seconden per 200 meter (56 langzaamste en 53 snelste) wat toch iets beter is dan een maand geleden toen ik met meer moeite ruim een minuut over die afstand deed. 

Dus al met al werd het een sportochtend met een positief gevoel!

Geen opmerkingen: