zondag 22 augustus 2021

Tappen en stappen door Tilburgs dreven


Omdat het leven alledaags is geworden, verschijnen mijn blogjes niet meer alle dagen. Dat heeft zeker ook te maken met wat zich in de samenleving afspeelt, dat bepaald niet los gezien kan worden van wat op wereldschaal gaande is. Interessante maar ook dreigende tijden. 

Iemand die daar erg goed over kan vertellen is Karen Hamaker-Zondag. Zie hieronder! Het is een lang interview maar de moeite waard om helemaal te beluisteren. Interessant, zowel voor pro- als anti-wappies!

Karen was een van de inspirerende sprekers tijdens diverse astrologische congressen die medio jaren zeventig in het Kontakt der Kontinenten (Soesterberg) werden gehouden. Daar was ik ook bij, ook een paar keer met vriend/collega Diederik Ouwehand. Wij waren allebei gedreven (amateur)astrologen. Bij mij staat dat de laatste jaren op een lager pitje, misschien dat ik het t.z.t. weer oppak.

Maar goed, laten we vooral positief blijven! Ik vond het jammer dat in de zomer - ook na de versoepelingen - geen prestatieloopjes meer georganiseerd werden in de regio. Op Facebook had ik dat ook al vermeld. Volgens mij had dat namelijk wel gekund, zij het met de nodige maatregelen zoals een gelimiteerd aantal deelnemers, afstand houden en kleedkamers dicht. En deelnemen voor eigen risico.

Maar goed, in het najaar lijkt er ook niet alleen in bijvoorbeeld Friesland en Drenthe, maar ook in de randstad weer het een en ander georganiseerd te worden. Fingers crossed.

Zo was er gisteren bij Haag Atletiek eindelijk weer een 5 kilometer wedstrijd/prestatieloop, deels over straat, deels door de duinen. Dank organisatie o.l.v. Jan Passchier!

Ik had mij als eerste ingeschreven, 'eager' als ik was om aan een prestatieloop mee te doen. Niet dat ik snel loop, integendeel, maar dat maakt niet uit. Zo'n loopje geeft toch de mogelijkheid en de stok achter de deur om je te testen, er 'voor te gaan'. Tenminste, zo werkt dat voor mij. 

Maar ik ben als de man van de mop die naar Parijs ging op vakantie. Ken je die mop? 'Hij ging niet!'

Maanden eerder had ik mij via een speciale app (met 'biervrienden') aangemeld voor een dagtripje Tilburg, met als hoogtepunt een rondleiding in Tilburg. Naderhand bleek dat precies samen te vallen met de TakeOver Run bij Haag. Lang heb ik getwijfeld over welke keus ik zou maken: hardlopen (voor het eerst dit jaar weer in prestatieloopvorm) of het uitje met kornuiten (ook alweer langer dan twee jaar geleden).

Maar omdat er over drie weken (11 september) weer een tweede TakeOver Run plaatsvindt, toch maar besloten om ditmaal over te slaan en voor Tilburg te kiezen. 

Het werd een leuk uitje (met z'n achten in de trein). Officieuze gids van onze groep was de in Tilburg geboren en deels getogen Paul Kruijssen. 

Vanaf  Tilburg moesten we nog een stukje met de bus naar Berkel-Enschot, waar we bij Abdij en Bierbrouwerij De Koningshoeve uitstapten. We waren ruim op tijd dus konden we het terrein een beetje verkennen. 

Om elf uur begon de rondleiding, ingeleid met een film over het brouwen van La Trappe bier. Een uitgebreid proces waarbij authentieke grondstoffen - granen, plantenextracten e.d. - worden gebruikt. Het bier wordt door professionele bierbrouwers gemaakt, maar monniken houden toezicht dat de authentieke grondstoffen worden gebruikt. Een ingrediënt is daarbij onlosmakelijk verbonden met de monniken die er werken: de stilte.

Tijdens de rondleiding kwamen we eerst langs een groot gebouw, een reuzenkas eigenlijk, waarbinnen grote subtropische planten wortelen in diepe betonnen bakken met vuil water. Dit fungeert als een natuurlijk waterzuiveringsinstallatie. Er is namelijk veel water nodig voor de bereiding van bier en uit milieu-overwegingen wordt het water uit eigen bron gehaald en met deze biologische waterzuivering zoveel mogelijk teruggegeven aan de natuur. 

Ook worden grondstoffen voor het bier bij boeren in de buurt gekocht en wordt verspilling tegengegaan door restproducten beschikbaar te stellen voor de productie van onder meer veevoer.

Met de gids bezochten wij vervolgens de oude brouwerij en ook de nieuwe brouwerij waar nu de bieren worden geproduceerd. De gids van La Trappe vertelde uitgebreid over wat er zoal te zien was en gaf toelichting op de biertjes die bij LaTrappe verkrijgbaar zijn.  Er is namelijk ook een winkel op het terrein waar naast bier ook andere 'bier-gerelateerde' producten en culinaire versnaperingen verkrijgbaar zijn.                                                                                                                                                                                





Na de rondleiding konden we in de winkel wat spulletjes kopen 'voor thuis' en een La Trappe biertje uitkiezen. De mensen die deel uitmaakten van de rondleiding hadden van tevoren een geel hesje aangereikt gekregen opdat duidelijk was dat zij recht hadden op een biertje - wij hadden daar ook gelijk met de aanmelding voor betaald.

We hebben er ook iets bij gegeten - het was inmiddels lunchtijd - , bruin brood met 'bierkaas' of oude kaas.



Na deze lunch verlieten we het terrein om een wandelingetje te maken in de bosrijke omgeving. Het bleek uiteindelijk een echte wandeling te worden van maar liefst twee uur met één pitstop - met bier natuurlijk - op een terrasje in de buurt van het Wilhelminakanaal.


Maar ook het laatste stuk naar het centrum van Tilburg was wel een paar kilometer, zodat we zeker wel vijftien kilometer hebben gewandeld gisteren.

Waarmee meteen het 'verzuim' van de 5 kilometer Take Over Run enigszins is goedgemaakt!



In het café-restaurant waar Paul gereserveerd had bleken de terrassen vol te zijn, zodat we binnen in het café hebben gegeten. Gelukkig stond de deur de hele tijd open waardoor de ventilatie voldoende leek. 

Het eten was goed, de bediening aardig. Omdat mijn maaltijd - gamba's met brood en salade - later kwam 'door omstandigheden' kreeg ik een gratis biertje ter compensatie. Goed geregeld! 

Geen opmerkingen: