maandag 3 december 2012

The Joy of The Single...

 
Duinstrandloop, foto Jeroen Tibbe
Maandagavond. Het is alweer een tijd geleden dat ik een complete training met de groep afwerkte. Blessure genezen, verkoudheid over: de draad moest hoognodig worden opgepakt. Op het programma stond een duurloopje (ca. 60 minuten netto) met inlopen, oefeningen en wat loopscholing vooraf, dus dat moest te doen zijn. En het was te doen, zelfs na de Duinstrandloop van zondag.

De groep - Deze keer bestaande uit Wim, Dick, Hans & Hans, Rob, Ellen, Ilse, Ellis en Eveline - ging na het verlaten van het sportpark linksaf en zo liepen de Laan van Poot af tot aan de Nieboerweg, waar een vrolijke kerstman ons toewuifde. Met achter hem een heel woud van kerstbomen! Ach ja, de Kerstman is er elk jaar steeds eerder bij, de Sint zal daar niet zo blij mee zijn denk ik.

We staken bij de Nieboerweg over en vervolgden onze weg tot aan de 'inham' bij de Bosjes van Poot. Daar deden we de oefeningen, wat loopscholing en korte tempoversnellingen. Vervolgens het programma. Dat was dus niets meer maar ook niet minder dan voornoemd duurloopje in een lekker tempootje, niet te snel en niet te langzaam. Het ging best goed eigenlijk, al merkte ik dat het duurvermogen nog niet helemaal je dat is want op het laatst werden de benen toch gevoelig. Maar het is volbracht!

Nu even iets anders. Op Facebook zag ik laatst dat Hugo Maerten een link naar een heel leuke en interessante muziekdocumentaire had geplaatst. Ik heb 'm bekeken en heb ervan genoten. Het duurt wel een heel uur dus je moet wel de tijd hebben of kunnen vinden om het helemaal uit te zien. Maar een stukje is ook goed, het is wel een mooie doc. Dit vooral vanwege de bevlogenheid van de geïnterviewden waarmee ze over hun allereerste single spraken (als ze 'm nu draaien krijgen ze er nòg een warm gevoel bij), maar ook vanwege de keur van artiesten en singles die de revue passeren.


Een must-see voor iedere muziekliefhebber en zeker voor de 'al wat ouderen' onder hen die de tijd van de singles en de LP's nog bewust hebben meegemaakt.

Ik weet nog wel welke single ik vroeger te gek vond. Als ik bij mijn neef en nicht op bezoek was vroeg ik altijd of ze 'm wilden draaien, zij hadden die single namelijk, pas later kreeg ik ook een pick up en kwamen de eerste plaatjes.

Het was in 1958, ik was 10 jaar en die single was 'Smoke gets in Your Eyes' van The Platters. Ik smolt helemaal weg bij die plaat. En nu nog, eerlijk gezegd.



Nu ben ik wel nieuwsgierig - heeft ook met de komende 'lijstjestijd' te maken - wat jouw eerste plaatje was en wat voor indruk dat op jou heeft gemaakt...

Geen opmerkingen: