zondag 25 oktober 2015

Autumn Movements


Letterlijk vooruitlopend op de Laan van Meerdervoortloop - gisteravond eindelijk online ingeschreven nadat ik er tot dat moment niet over getwijfeld heb om de halve marathon van Monster te gaan lopen - ging ik vanmorgen met 'de drie Jannen' (Jan Groeneveld, buurman Jan de Vries en onze onbezoldigde chauffeur Jan Wierenga) een stukkie hardlopen in Delft.

Om precies te zijn werd dat de zogeheten Bertusloop, dat 'parcourstechnisch' deels overeenkomt met de zomerse Kerkpolderlopen. Cenrale locatie was uitspanning 'Onder Ons' waar de lopers zich konden inschrijven, omkleden en consumpties gebruiken. Bij aankomst bleek dat ook andere Haag-vrienden van de partij waren onder wie Paul Versteegh, Paul Kruijssen, Michel Out, Hizkia Taal en Pierre Tissot. En dan andere trouwe Delftgangers onder wie Gé IJzendoorn, Arie Develing. Joop Dannis en Jos Toth.

Jan Wierenga maakt praatje met Arie Develing
Er kon vijf of tien kilometer worden gelopen. Voor vandaag vond ik - een weliswaar pittig te lopen - vijf kilometer mooi zat. Volgende week bij de Laan van Meerdervoortloop maar een wat langere afstand. Ook Pierre en Jan Wierenga kozen voor de vijf, de anderen plakten er nog een ronde aan. Alleen Jan G. koos er voor om als 'toeschouwer-supporter' aan de kant te staan omdat hij nog steeds hinder ondervindt van een hardnekkige infectie aan de luchtwegen.

Om elf uur (wintertijd alweer) gingen alle lopers van start vanaf het parkeerterrein naast Onder Ons. Het was prachtig weer, het zonnetje liet zich na dagenlang bewolking weer eens zien en de temperatuur was zodanig (mild) dat er in t-shirt gelopen kon worden. Ik ging pittig weg en liep de eerste 800 in het kielzog van Paul K. en Paul V. maar zowel beide - wat jongere - schildergenoten als mijn 'richtsnoer' Ellen Melse kon ik op de duur niet bijbenen.


Buurman Jan kwam mij na een kilometer of twee, drie voorbij maar hij ging - evenals beide Paulen - voor de tien kilometer, dus ik liet hem lopen. Hetzelfde gold voor Hizkia die langzaam van start was gegaan maar steeds harder ging lopen, en Pierre ging mij na pakweg drie kilometer ook voorbij maar hem kon ik redelijk bij blijven. Echter zijn vijf kilometers snel gepiept en eenmaal terug op het pad dat naar de finish leidde, hoefde ik alleen nog maar iets aan te zetten om in exact 25 minuten te finishen. Geen toptijd maar ook niet slecht. Pierre kwam tien seconden eerder over de meet.

Na ons kwam Jan W. in 28 minuten binnen, waar hij zeer tevreden mee was. Dit jaar was voor hem namelijk een van blessureleed en dit was de eerste keer sinds januari dat-ie aan een wedstrijd/prestatieloop meedeed. Jan een beetje kennende zal hij binnen een of twee maanden nog een stuk sneller kunnen lopen.

Nadat ik mij gedouchd en omgekleed had liep ik terug om - samen met Jan G. - de 10 km lopers te zien finishen. Achtereenvolgens zagen wij Paul V., Hizkia, Paul K., Michel O. en Jan de V. finishen (zie hieronder). Allemaal in mooie tijden, van 46 tot 48 minuten.


Kleurrijk Clingendael

Het is waarschijnlijk geen toeval dat in een blogpost waarin de naam van Paul Versteegh wordt vermeld - beeldend kunstenaar die zeer kleurrijke schilderijen maakt - ook iets over de fraaie herfstkleuren die je nu overal om je heen ziet wordt vermeld.

Vooral lommerrijke parken en bosrijke natuurgebieden vormen momenteel een bont palet van fraai contrasterende kleuren. Daarom zijn we vanmiddag, voordat 'de kinderen' met onze kleindochter op bezoek kwamen, naar Clingendael gefietst voor een herfstwandeling over dat landgoed.





Wij waren echter bepaald niet de enigen: je kon bijna over de hoofden heen lopen, vooral in de Japanse Tuin. Wel verklaarbaar overigens, gezien het fraaie herfstweer en het feit dat vandaag de laatste dag (van dit jaar) is dat de Japanse Tuin geopend is.

De foto's zeggen wel genoeg denk ik zo....

Geen opmerkingen: