zondag 18 oktober 2015

Wervelende feesten bij mens en dier


Best een apart weekend, ondanks het feit dat ik geen meter hardgelopen heb. Ik was het aanvankelijk van plan: vanmorgen wilde ik een 5 km bij AV 40 in Delft lopen, maar door een combinatie van onverwachte logees en verminderde fitheid door een sluimerende verkoudheid ging dat niet door.

Kortom, het hardlopen heb ik ditmaal aan anderen overgelaten, zoals alle mensen en clubmaatjes die aan de (halve) marathon van Amsterdam hebben meegedaan. Er is daar goed gepresteeerd! Gewandeld heb ik wel.

Maar eerst terug naar de zaterdagmiddag, toen was het feest! Kleindochtertje Chloë is op 12 oktober één jaar geworden en vierde dat gisteren voor de vrijwel voltallige wederzijdse familie en vrienden van haar ouders. Ze heeft dat zelf niet geregeld uiteraard (beetje lastig als je een jaar oud bent), maar haar ouders hebben een heuse party - met hapjes en drankjes - voor haar georganiseerd op een mooie locatie, Hoeve Kromwijk. 

Het was erg gezellig, wat al snel lukt met maar liefst 65 mensen. Drukke boel, weinig mensen zullen ter gelegenheid van hun eerste levensjaar zo'n feest hebben gehad. Maar het had niets met decadentie en alles met de grote (deels spaanse) schoonfamilie en vriendenkring van dochter Daphne te maken: thuis kunnen zij onmogelijke zeventig mensen kwijt.


Het was er niet minder gezellig om, integendeel! Wat een overvloed aan cadeautjes heeft de kleine gekregen, en van de speciaal voor de gelegenheid gemaakte supertaart en cupcakes eten wij nu nog.

Herrie in de Waterleidingduinen

Vandaag (zondag) dus niet hardgelopen, maar wel een flink stuk gewandeld. Het wordt eentonig, maar het werd wéér de Waterleidingduinen bij Aerdenhout/Vogelenzang.


Het was een grauwe dag, en gedurende de wandeling door genoemde duinen regende het maar het was niet koud. Weer ging de weg naar mijn (half)geheime plek in het bos waar je bijna letterlijk struikelt over de (dam)herten. Vandaag waren ze volop in bronst: van alle kanten hoorde je hun zware, rochelende bronstroep en in een paar uur tijd heb ik diverse gevechten gezien en een paring.


Uiteraard heb ik gepoogd om filmpjes van een en ander te maken, de meeste zijn nogal rommelig, te sterk bewogen of anderszins niet echt toonbaar, maar deze hieronder kan er mee door. Twee volwassen dambokken dagen elkaar uit en gaan met elkaar in het gewei, later komt er een derde bij die ook een beetje stoer loopt te doen.


Wie nog het filmpje van vorig jaar wil zien... Ook toen was ik af en toe in de Waterleidingduinen te vinden. En ook toen was het volop hoogbronst bij de damherten...

Aan het eind van de middag heb ik de wandeling wederom afgesloten bij De Oase, met alweer zo'n lekkere appelpannenkoek...

Geen opmerkingen: